E-handel med känslan från ett Boutique Hotel
I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder och liknande produkter med känsla från ett Boutique Hotel i södra Europa. Med personlig kommunikation har hon lyckats bygga ett starkt community här hemma i Sverige där många av bolagets kunder till och med svarar personligt på hennes nyhetsbrev. Bolaget omsatte förra året 10 miljoner kronor.
Även om Juniper idag är väletablerat så har de längst med vägen stött på flera kluriga och lärorika problem med bland annat kapitalanskaffning och svårigheter att få hem produkter av rätt kvalité i rätt tid. I intervjun får ni höra allt om hur Mathilda lyckats lösa problem som uppstått längst med vägen och om hur hon med sin personliga bolagsstrategi hittat ett unikt sätt att marknadsföra sig och nå ut i bruset.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Råd för framgång
Mathilda ger i intervjun även 3 råd till alla som vill lyckas med sitt e-handelsföretag. Råden är:
- Fokusera på det viktiga och planera din tid. När du kommit i gång med din business så är det lätt att fokusera på fel saker. Hitta därför en strategi för att lägga din tid på saker som verkligen flyttar bolaget framåt.
- Stressa inte fram en lansering MEN vänta inte tills allt är klart. Om du lanserar idag eller om några månader är inte viktigt i slutändan, det viktigaste är att det blir bra. Saker blir dock aldrig perfekta så vänta inte för länge i tron att det alltid kan bli bättre. Då finns det en risk att du aldrig blir färdig.
- Våga sträcka ut en hand. Som företagare är man ofta ensam, särskilt innan man har ett team. Våga fråga människor i din närhet eller ta kontakt med någon som du ser upp till.