Mikael Nelderup, TwistBoxes

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Mikael Nelderup, grundare av TwistBoxes – en revolutionerande takbox som du kan rulla ihop och bära som en golfbag på ryggen.

Med över 35 års erfarenhet inom retail och mode, bland annat som varuhuschef på XXL och försäljare av varumärken som Levi’s och Wrangler, har Mikael nu klivit in i rollen som uppfinnare. I garaget hemma i Västerås tog han fram en produkt som inte bara är världens första hoprullningsbara takbox, utan troligen också den säkraste.

Vi pratar om resan från idé till färdig produkt, en produkt som han kallar den perfekta webbprodukten. I intervjun berättar Mikael om hur han byggde första prototypen för hand, sökte patent på sin lösning, och utan marknadsföringsbudget nu sålt till över 25 länder. Vi går även in på hur han byggt ett globalt bolag utan anställda – med hjälp av AI – och varför han menar att plastboxarna på biltaken är en utdöende art.

Detta är ett energifyllt samtal om entreprenörskap, innovation, motgångar, och viljan att göra saker annorlunda – med insikter och råd för alla som har en idé de inte riktigt vågat förverkliga än.

Lyssna här eller där poddar finns:

Medverkande: Mikael Nelderup
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting

__

Råd för framgång

Mikaels tre råd till dig som vill starta ett framgångsrikt företag:

  • Börja nu – inte sen.
    Vänta inte på ”rätt tillfälle”. De flesta idéer blir aldrig verklighet för att man skjuter upp starten. Sätt igång – även i liten skala.
  • Gör inte som alla andra.
    Följ inte slaviskt hur andra gör – då blir du bara en blek kopia. Tänk nytt, tänk eget och våga sticka ut.
  • Släpp rädslan – och kör.
    Du kommer ångra det du aldrig vågade göra. Ja, det är läskigt, men det är ännu värre att ligga på dödsbädden och fundera på vad som kunde ha blivit. Så: kör.
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

martina sahl eldstickan

Eldstickan, Martina Sahl

Framgång utan en brinnande strategi   I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet. Martina är en person som kör

Se avsnitt »

Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal. Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning. Under sammankomsten

Se avsnitt »

Anton Karlsson, Vasafiskerian

I till detta avsnitt vi pratar vi med Anton Karlsson, en av grundarna till Vasafiskerian, där han ansvarar för e-handeln och den digitala marknadsföringen. Vasafiskerian säljer färskfryst fisk och skaldjur och startades så sent

Se avsnitt »

E-handel med SmartaSaker

I detta avsnitt träffar vi Ella Stemme från företaget SmartaSaker. Bolaget började sälja via e-handel redan 2006 och omsätter idag 63 miljoner kronor. De fokuserar på att ha lösningar för allt – och säljer

Se avsnitt »
Stefan Kasumovic från företaget Crazyride

CRAZYRIDE, Stefan Kasumovic

I detta avsnitt träffar vi Stefan Kasumovic som är grundare till företaget Crazyride.se. Detta är ett bolag som säljer extraljus och belysning till fordon. Han startade med 712 kronor och idag omsätter de runt

Se avsnitt »
Patrik Illerstig Carla

CARLA.SE, Patrik Illerstig

Elbilar på nätet – Carla.se I detta avsnitt träffar vi Patrik Illerstig som är VD och en av grundarna till Carla.se – en e-handlare som fokuserar på att sälja och köpa elbilar på nätet.

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!