John Henric, John Ekström, CEO och grundare

Årliga konkursmöte och 10x tillväxt online

 

I detta avsnitt där jag träffar John Ekström från John Henric. Jag träffade John första gången för 4 år sedan då han medverkade i podden och berättade om hur de startade sitt bolag och fick i gång försäljningen som då låg på 15 miljoner kronor via e-handeln. Nu fyra år senare får vi höra hur de sedan dess tagit sig igenom pandemin och den rådande lågkonjunkturen och samtidigt öka sin omsättning via e-handel till över 150 miljoner kronor.

John Henric har utöver sin e-handel fysiska butiker både i Sverige och internationellt. Något som blev besvärligt när pandemin slog till. John och hans medgrundare, Nicklas, var dock tidigt redo på det värsta. Det var inte för att de förutspådde pandemins konsekvenser bättre än något annan – det var för att de redan hade årliga konkursmöte där de proaktivt skar hårt i sina kostnader.

I intervjun får vi också höra om hur det gick till när de tog sig igenom en ekonomisk tuff period, om när de efter pandemin tog in externt kapital samt om hur de utvecklat sin organisation och sina arbetssätt för att lyckas med och för att hantera den extremt höga tillväxten.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Råd för framgång

John ger i intervjun även råd till alla som vill lyckas med sitt e-handelsföretag. Råden är:

  • Först och främst så gäller det att jobba stenhårt. Man måste ha en vision, ett mål och en strategi, men arbetet med detta får inte äta upp tiden. Det som gör skillnad är att jobba hårt och att få saker gjorda.
  • Fail fast. Gör saker fort och testa dig fram. Fastna inte i att försöka göra den perfekta lanseringen, ha den perfekta idéen eller den perfekta kampanjen. Implementera snabbt och testa – Blir det fel så vet man att man inte ska lägga tid på något. Det är bättre att få reda på detta snabbt och korrigera. På så sätt tar man sig hela tiden framåt.
  • Var väldigt paranoid. Detta handlar om att något alltid kommer att gå fel eller att något negativt kommer att hända. Det gäller därför att alltid vara förberedd och redo för det värsta och att lägga en strategi för det.
  • Hire and fire. Tveka inte att avsluta personal som inte presterar eller som påverkar din business negativt. Medarbetaren är det viktigaste vi har för att lyckas så det måste bli rätt och ett företag måste ha personal som drar åt samma håll.

Tidigare avsnitt

Här kan du höra vår första intervju med John Henric från 2019 där han berättar om hur allting startade.

Bolaget John Henric började sin resa som grossist och grundarna plockade fram en kollektion för att sedan åka runt till butiker för att presentera sina produkter. Detta var ingen lätt resa! I bakhuvudet hade John och Nicklas dock hela tiden tanken på att lansera varumärkesbutiker där de kunde sälja sitt eget sortiment.

Efter några år gjorde de slag i sak och idag har de flera butiker i både Sverige och i övriga Europa. De tvekade länge men valde till slut att även lansera en e-handel. John lärde sig allt om e-handelsplattformar och SEO och satte igång verksamheten. Det var inte alls så enkelt som de hade hoppats men med hårt arbeta lyckades få igång sin satsning.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

martina sahl eldstickan

Eldstickan, Martina Sahl

Framgång utan en brinnande strategi   I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet. Martina är en person som kör

Se avsnitt »
Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »
Philip Isberg

Philip Isberg, Dropshipment

Tjäna pengar på dropshipment   I detta avsnitt träffar vi Philip Isberg – en expert inom e-handel och dropshipment. Han har under de senaste åren startat 100-tals butiker där han framgångsrikt marknadsfört och sålt

Se avsnitt »

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »

Jimmy Månsson, Elexir Pharma

Kosttillskott via andras e-handel I detta avsnitt träffar vi Jimmy Månsson som gick från att vara elitbrottare till att sälja kost- och hälsotillskott under varumärket Elexir Pharma. Han började sin entreprenörsresa med att driva

Se avsnitt »

Christoffer Rutgersson, Qliro

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som förser e-handelsföretag med olika betallösningar. Christoffer kom in i bolaget när det tyngdes av stora förluster, vilket han tillsammans med sitt team, på

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!