I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux.
Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design. Med sin expertis hjälper hon företag att skapa smidiga och användarvänliga digitala upplevelser – en avgörande faktor för framgångsrik e-handel.
I detta avsnitt dyker vi ner i UX-designens betydelse för e-handel och hur den kan påverka konverteringsgrad, kundförtroende och köpupplevelse. Vi pratar om de största UX-utmaningarna för e-handlare idag, vilka trender som kommer att forma framtiden, de högaktuella tillgänglighetsdirektivet och om hur företag kan förbättra sin UX även med en begränsad budget. Dessutom diskuterar vi hur man genom datadrivna insikter och smart design kan skapa mer personaliserade och engagerande shoppingupplevelser.
Vill du veta hur du kan optimera din e-handel för att maximera användarvänlighet och försäljning? Lyssna in på detta avsnitt!
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns:
Medverkande: Anna Selander
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting
Råd för framgång
I intervjun får du som vill börja arbeta med UX i din e-handel ska börja med.
- Fokusera på användaren. Förstå dina besökare och kunder och fatta dina designbeslut utifrån faktiska beteende.
- Testa saker hela tiden. Användarbeteende ändras över tid.
- Optimera för mobil. Allt fler genomför köp via mobil så detta måste du verkligen prioritera.