UX design E-handel

Anna Selander, UX för E-handel

I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux.

Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design. Med sin expertis hjälper hon företag att skapa smidiga och användarvänliga digitala upplevelser – en avgörande faktor för framgångsrik e-handel.

I detta avsnitt dyker vi ner i UX-designens betydelse för e-handel och hur den kan påverka konverteringsgrad, kundförtroende och köpupplevelse. Vi pratar om de största UX-utmaningarna för e-handlare idag, vilka trender som kommer att forma framtiden, de högaktuella tillgänglighetsdirektivet och om hur företag kan förbättra sin UX även med en begränsad budget. Dessutom diskuterar vi hur man genom datadrivna insikter och smart design kan skapa mer personaliserade och engagerande shoppingupplevelser.

Vill du veta hur du kan optimera din e-handel för att maximera användarvänlighet och försäljning? Lyssna in på detta avsnitt!

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns:

Medverkande: Anna Selander
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting

Råd för framgång

I intervjun får du som vill börja arbeta med UX i din e-handel ska börja med.

  • Fokusera på användaren. Förstå dina besökare och kunder och fatta dina designbeslut utifrån faktiska beteende.
  • Testa saker hela tiden. Användarbeteende ändras över tid.
  • Optimera för mobil. Allt fler genomför köp via mobil så detta måste du verkligen prioritera.

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Patrik Illerstig Carla

CARLA.SE, Patrik Illerstig

Elbilar på nätet – Carla.se I detta avsnitt träffar vi Patrik Illerstig som är VD och en av grundarna till Carla.se – en e-handlare som fokuserar på att sälja och köpa elbilar på nätet.

Se avsnitt »
Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »

Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal. Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning. Under sammankomsten

Se avsnitt »

MEDS, Björn Thorngren

I detta avsnitt träffar jag Björn Thorngren från nätapoteket MEDS. Detta är andra gången som Björn är med i podden och vill du höra hela grundarstoryn så ska du lyssna på avsnitt 18, där

Se avsnitt »
Haypp Group Snusbolaget Carl Lind

Haypp Group med Carl Lind

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Carl Lind som är Head of Products på Haypp Group – e-handelskoncernen bakom bland annat Snusbolaget.se.  Carl började sin karriär på Klarna och har sedan

Se avsnitt »

Anton Karlsson, Vasafiskerian

I till detta avsnitt vi pratar vi med Anton Karlsson, en av grundarna till Vasafiskerian, där han ansvarar för e-handeln och den digitala marknadsföringen. Vasafiskerian säljer färskfryst fisk och skaldjur och startades så sent

Se avsnitt »

Christoffer Rutgersson, Qliro

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som förser e-handelsföretag med olika betallösningar. Christoffer kom in i bolaget när det tyngdes av stora förluster, vilket han tillsammans med sitt team, på

Se avsnitt »
Stefan Kasumovic från företaget Crazyride

CRAZYRIDE, Stefan Kasumovic

I detta avsnitt träffar vi Stefan Kasumovic som är grundare till företaget Crazyride.se. Detta är ett bolag som säljer extraljus och belysning till fordon. Han startade med 712 kronor och idag omsätter de runt

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!