WeSports podcast

WeSports, Att bygga bolag som vinner – lärdomar från Niklas Hammar och Niklas Jarl

I detta avsnitt pratar jag med Niklas Hammar, COO och en av grundarna till WeSports, och Niklas Jarl, CCO i samma koncern.

WeSports är en sporthandelsgrupp som vuxit explosionsartat de senaste åren och idag driver över 50 bolag inom allt från cykel, löpning och outdoor till fitness, hockey och innebandy. Med varumärken som Cykelkraft, Running Expert, Pölder Sport, Tretorn och Gymstick har de blivit Nordens största specialist inom sportutrustning – och dessutom ett av de mest lönsamma bolagen i branschen.

I avsnittet får du följa med bakom kulisserna till hur de bygger sin koncern: ett ekosystem där varje bolag drivs av entreprenörer med djup passion för sin nisch, men där styrkan ligger i gemensamma avtal, data, inköpsmodeller och kunskapsdelning. De berättar om förvärvsstrategin som prioriterar team före total kontroll, om hur de strukturerar sin interna benchmark för att alla ska tävla och lära av varandra – och om varför de inte centraliserar marknadsföring, men ändå lyckas optimera den.

Dessutom får du höra deras bästa råd till den som vill bygga en framgångsrik e-handel – och varför det alltid krävs minst två personer för att lyckas.

Lyssna här eller där poddar finns:

Medverkande: Niklas Hammar & Niklas Jarl
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting

__

Råd för framgång

De ger i intervjun ett par råd till dig som vill starta ett framgångsrikt företag:

Hitta din nisch och håll fast vid den
– Formulera vad du kan bli bäst i världen på, och håll fast vid det över tid. Undvik att spreta.

Fokusera på befintliga kunder
– Det är dyrt att rekrytera nya kunder, så arbeta aktivt med word-of-mouth, kundnöjdhet och återköp.

Var extremt kostnadsmedveten
– Håll i varje krona. Ligg tajt på kostnadssidan, och återinvestera vinster i marknad eller affärsutveckling.

Bygg inte ensam – var minst två
– En person räcker inte till. En lyckad e-handel kräver både offensiv och defensiv kompetens – det är svårt att täcka allt själv.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Haypp Group Snusbolaget Carl Lind

Haypp Group med Carl Lind

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Carl Lind som är Head of Products på Haypp Group – e-handelskoncernen bakom bland annat Snusbolaget.se.  Carl började sin karriär på Klarna och har sedan

Se avsnitt »

Joel Löwenberg, Gymkompaniet

I detta avsnitt träffar vi Joel Löwenberg, ägare och CEO på e-handelsföretaget Gymkompaniet. I detta avsnitt fokuserar vi på hur det gått med bolaget sedan förra gången som var för tre år sedan, Joel

Se avsnitt »
UX design E-handel

Anna Selander, UX för E-handel

I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux. Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design.

Se avsnitt »

Anton Karlsson, Vasafiskerian

I till detta avsnitt vi pratar vi med Anton Karlsson, en av grundarna till Vasafiskerian, där han ansvarar för e-handeln och den digitala marknadsföringen. Vasafiskerian säljer färskfryst fisk och skaldjur och startades så sent

Se avsnitt »

Christer Pettersson, Författare

Starta E-handel, Tips för att lyckas   I detta avsnitt pratar vi om att ”starta e-handel”. Vad ska man tänka på innan man drar igång? Hur ska man tänka kring val av plattform, lagerlösningar

Se avsnitt »
Philip Isberg

Philip Isberg, Dropshipment

Tjäna pengar på dropshipment   I detta avsnitt träffar vi Philip Isberg – en expert inom e-handel och dropshipment. Han har under de senaste åren startat 100-tals butiker där han framgångsrikt marknadsfört och sålt

Se avsnitt »

Vishal Nanda, SWATI

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Vishal Nanda, grundare av e-handelsföretaget SWATI, som säljer färgade kontaktlinser världen över. Vishal är en serieentreprenör med en bakgrund från bland annat ServiceFinder, men idag

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!