Grow With Inspiration

E-COMMERCE SUCCESS

En podcast om framgångsrik e-handel

Senaste avsnittet

Jacob och Victor Eriksson, Boxbollen

I detta avsnitt där jag träffar bröderna Jacob och Victor Eriksson som är grundare till företaget boxbollen. Det är en liten uppfinning som de själv utvecklat och som nu säljs över hela världen. Företaget har haft flera lyckade samarbete med influencer och arbetar aktivt med synlighet på både TikTok och på Instagram.

Några av de personer som synts med deras produkter är Camilla Läckberg, Bingo Rimér, Dragomir Mrsic och Per Moberg. I avsnittet gör vi en djupdykning i deras arbete med influence marketing.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Boxbollen

Senaste avsnittet

Emma Garrote Fredman, Gina Tricot.

I detta avsnitt träffar vi Emma Garrote Fredman som är produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot. Vi pratar först om Gina Tricots hållbarhetsarbete och hur de hela tiden tänker på hållbarhet i alla steg.

Vi går sedan tillsammans med Emma igenom alla de klassiska e-handelsflödena och diskuterar vad man kan göra i varje steg för att få in hållbarhetstänket. Du får konkreta tips på hur du kan tänka kring produktion, frakt, lagerhantering, samarbeten, returer och som konsument. Funderar du på hur ni kan bli mer hållbara i era arbetsprocesser så är detta definitivt ett avsnitt för er.  

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Podcast med Emma Garrote Fredman Gina Tricot

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter. 

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad. 

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och Marknadsansvarig i rekryteringsföretaget E-commerce Recruit. 

Jonny Rosengren

Tidigare avsnitt

Emma Garrote Gina Tricot

Emma Garrote Fredman, Gina Tricot

I detta avsnitt träffar vi Emma Garrote Fredman som är produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot. Vi pratar först om Gina Tricots hållbarhetsarbete och hur de hela tiden tänker på hållbarhet i alla steg.

Vi går sedan tillsammans med Emma igenom alla de klassiska e-handelsflödena och diskuterar vad man kan göra i varje steg för att få in hållbarhetstänket. Du får konkreta tips på hur du kan tänka kring produktion, frakt, lagerhantering, samarbeten, returer och som konsument. Funderar du på hur ni kan bli mer hållbara i era arbetsprocesser så är detta definitivt ett avsnitt för er.  

Jacob och Victor Eriksson, Boxbollen

I detta avsnitt där jag träffar bröderna Jacob och Victor Eriksson som är grundare till företaget boxbollen. Det är en liten uppfinning som de själv utvecklat och som nu säljs över hela världen. Företaget har haft flera lyckade samarbete med influencer och arbetar aktivt med synlighet på både TikTok och på Instagram. Några av de personer som lyft fram Boxbollen i media är Camilla Läckberg, Bingo Rimér, Dragomir Mrsic och Per Moberg. I avsnittet gör vi en djupdykning i deras arbete med influence marketing.

Christoffer Relode

Christoffer Olsson, Relode

Reload grundades av tre barndomsvänner som startade resan med ett UF-företag på gymnasiet, då de skapade en ny typ av shaker för hantering av kosttillskott med en specialfunktion. De fick beviljat patent, reste kapital och åkte som 20-åringar till Kina där de producerade formsprutningsverktyg för att skala upp produktionen.
 
De fick dessvärre ett rejält bottennapp med produkten som inte höll måttet. Med sina sista pengar ändrade de inriktning till kläder, släppte en ny webbshop och lanserade sin kollektion ihop med en influencer. Produkterna flög av hyllorna vid lansering och idag har de gått från sitt första släpp av 100 plagg till ett bolag som omsätter drygt 15 miljoner.
Kakelgiganten podcast

Ali Assadollahi, Kakelgiganten

I detta avsnitt träffar vi Ali Assadollahi från företaget Kakelgiganten.se. Ali valde för fem år sedan att sälja allt han ägde för att investera nästan allt han hade i sitt då nystartade bolag. Under drygt ett år bodde han på kontoret där han alternerade snabbmat och nudlar för att snabbt stilla hungern för att sedan kunna lägga all vaken tid på att växa bolaget. På 5 år har han nu tagit bolaget från 0 till 100 miljonkronor i omsättning med en tydlig plan för tillväxt genom rätt priser, snabba leveranser och en riktigt hög servicenivå. 

KidsDreamStore podcast intervju

Monika, KidsDreamStore

I dagens avsnitt träffar vi Monika från företaget KidsDreamStore. Företaget har växt snabbt och räknar i år med att landa på en omsättning runt 45 miljoner kronor. I intervjun får vi höra mycket om deras tankar kring lager, lagerflytt och om hur man optimerar sitt plock och pack för att arbeta effektivt i högsäsong.

De första beställningarna kom in via Google Shopping, en kanal som fortsatt att vara viktig för bolagets tillväxt. Andra kanaler som funkar bra för bolaget är sökordsannonsering, SEO och Paid Social. Monika berättar fritt om vad som fungerar och inte fungerar samt varnar för vanliga fallgropar när det kommer till strategi och marknadsföring.

Christoffer Johansson, Däckskiftarna

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Johansson, en Ehandelsveteran som idag leder däckskiftarnas digitala resa. Centralt har de året runt en e-handel där kunder kan boka tjänster samt köpa däck och fälgar online för att få dem hemlevererade eller få dem skickade till en station för upphämtning eller montering. Verksamheten har en extrem digital komplexitet med många parter, flöden och tjänster som ska synkroniseras och optimeras.

Idag har de över 300 000 kunder och förväntas under 2021 nå cirka 250 miljoner kronor i omsättning. 

Alexander Moström, Blugiallo

I detta avsnitt träffar vi Alexander Moström från företaget Blugiallo som säljer måttsydda kläder till män av hög kvalité. Blugiallo har showroom i Stockholm och Borås som de använder för att knyta till sig kunderna med traditionell måttagning och personlig service i världsklass. 

En av de kanaler som funkar bäst för Blugiallo är paid social där både Facebook och Instagram annonsering är viktiga kanaler. I intervjun får du höra mer om detta och om detaljerna kring hur de valt att marknadsföra sin personliga och exklusiva produkt.

Lucas Wasniewski, Flowlife

I detta avsnitt träffar vi Lucas Wasniewski som tillsammans med tre kompisar grundade företaget Flowlife. Bolaget säljer produkter för återhämtning och träning. De startade företaget 2016 med en batteridriven massagekudde som första produkt. Tanken var att främst sälja denna genom att närvara på event och marknader. När pandemin slog till så utmanades dock kompisarnas plan och de bestämde sig för att satsa fullt ut på e-handel – något som visade sig bli en riktig framgångssaga.

Under 2020 växte bolaget med över 300% och kommer sannolikt att dubbla omsättningen under 2021 då de förväntas nå 80 miljoner kronor i omsättning.

Daniel Djurdjevic från Chimi Eyewear.

Daniel Djurdjevic, Chimi Eyewear.

I detta avsnitt träffar vi Daniel Djurdjevic som tillsammans med Charlie Lindström grundade CHIMI. Bolaget designar och säljer glasögon i exklusiv design men till rimliga priser. Bolaget grundandes 2016 och har nu efter fem års kämpande uppnått en omsättning på cirka 65 miljoner kronor. 

Framgångsfaktorer har varit aktivt arbete med sociala media och influens marketing. De har också arbetat mycket med PR och annorlunda partners såsom Christer Fuglesang och Kalles Kaviar. I intervjun berättar Daniel om deras marknadsstrategier och om hur de resonerar kring content och varumärkesbyggande.

 

Podcast om liveshopping

Liveshopping med Maria Olsson

I detta avsnitt träffar vi, Maria Olsson, som är operativt ansvarig för Ehandels satsning SHOWROOM. Showroom är en plattform som samlar all liveshopping på ett ställe så att besökare kan inspireras och ta del av erbjudande från olika företag och varumärken. 
 
Liveshopping är en växande trend som spås blir riktigt stor under de kommande åren. Sett till föregångsländerna i Asien så har vi i Sverige fortfarande bara sett början på fenomenet. Maria Olsson har arbetat med olika digitala kanaler sedan hon inledde sin karriär och hon är övertygad om att e-handlare har mycket att vinna på att vara tidigt ute med att haka på trenden.
 

Madelene Törnblom, Maya Delorez

I detta avsnitt träffar vi Madelene Törnblom som är CEO och grundare till ridklädföretaget Maya Delorez.

Madelene startade företaget när hon var 21 år gammal utan någon som helst erfarenhet av varken inköp, marknadsföring eller e-handel. På tre år lyckades hon med envishet och hårt arbete växa bolaget till 40 miljoner kronor i omsättning.

I intervjun får vi höra hur hon med hjälp av Google och YouTube sourcade produkter och byggde upp e-handeln helt på egen hand.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Facebook Ads med Jonas Carlström

I detta avsnitt träffar vi Jonas Carlström som driver Carlstrom Coaching där han lär ut strategier för Facebook Ads.

Jonas Carlström är känd föreläsare och erkänd Facebookexpert. Till vardags hjälper Jonas e-handlare och entreprenörer att sälja mer online främst via Facebookannonsering & smart email marknadsföringI intervjun går vi igenom allt man ska tänka på när man använder Facebook Ads vid annonsering på Facebook och Instagram. Du får tips, råd och inspiration kring hur du kan använda Facebook Ads för att nå framgång i Sociala medier. 

Andie Lahdo och Jorge Castro, ABS Wheels

I detta avsnitt träffar vi Andie Lahdo som är grundare till ABS Wheels och Jorge Castro som sedan starten är deras marknadschef.

ABS Wheels säljer framgångsrikt fälgar och däck på nätet, primärt inom Sverige. Med en unik idé om en fälg som går att flytta mellan olika bilmodeller skapades ABS Wheels som idag omsätter över 100 miljoner kronor med god lönsamhet. Jorge, en stjärna på digital marknadsföring, kom in ungefär ett år efter lansering med uppdrag att få igång försäljningen.

Amar Singh, The Watch Stand

I detta avsnitt träffar vi Amar Singh som är en av medgrundarna och CEO på företaget The Watch Stand.

The Watch Stand är ett imponerande bolag som byggt hela sin verksamhet genom försäljning via sociala medier. Här får du höra hur de skapar uppmärksamhet kring sin unika produkt, hur de använder 3PL-lager för att optimera verksamheten och om problem med juridiska mönsterskydd.

Mikael Snabb, CAIA

I detta avsnitt träffar vi Mikael Snabb VD och medgrundare till Caia Cosmetics. Tillsammans med Bianca Ingrosso och Jesper Matsch så lanserade de för snart tre år sedan Caia som med hjälp av Biancas stryka i sociala medier lyckats växa rekordsnabbt. I avsnittet får vi höra den fantastiska storyn om hur samarbetet med Bianca föddes och om hur de har lyckats involvera kunderna i hela resan från produktframtagning till försäljning.  

Ludvig Ungewitter, SWEEF​

I detta avsnitt träffar jag Ludvig Ungewitter CEO och grundare till möbelföretaget Sweef. Ludvig har en lång erfarenhet av e-handel och var den som startade Byggmax e-handel och såg till att de kom igång med digitaliseringen av verksamheten. Nu omsätter Sweef nästan 100 miljoner kronor på ett fåtal produkter.

Gustaf Ollas, ICANIWILL

Gustaf grundade ICANIWILL år 2012, helt utan erfarenhet av varesig design, klädproduktion eller e-handel, och i oktober passerade de 100 miljoner i omsättning sedan årsskiftet. Stora delar av framgången bygger på samarbete med influenser vilket fortfarande är den största försäljningskanalen.

Jenny Rydhström, Gents

Jenny Rydhström, grundare till Gents.com, startade sitt företag redan 2003 när e-handel fortfarande var nytt och knappt fanns som yrke. Jenny berättar i avsnittet om flera viktiga lärdomar. Exempelvis om erfarenheter av felaktiga inköp av produkter som fortfarande finns på lager efter flera år och om logotyper som blir stulna av kinesiska företag. Ta chansen att lära dig från en av e-handelsbranschens mest erfarna och rutinerade personer.

Jimmy Tieu, Estore

Jimmy Tieu startade för några år sedan företaget Estore. Idag omsätter de runt 100 miljoner kronor och har cirka 35 anställda. Han började sin verksamhet från föräldrarnas garage där hans första investering var inköp av mobilskal för 500 kronor. Därifrån tog han sedan företaget vidare med familjens hjälp. I början, och än idag, genereras en stor del av försäljning via marknadsplatser.

Peder Apelgren, Clas Ohlson

Peder är ansvarig för Clas Ohlsons digitala affär som omfattar den egna kanalen, partnerskap och digitala marknadsplatser. I Sverige säljer de exempelvis en del av sitt sortiment genom partnerskap med exempelvis Mathem i Sverige och utanför Norden erbjuder Clas Ohlson sitt sortiment via Amazon.
 

Fredrik Palm, Desenio

Fredrik kom in i verksamheten 2016 när bolaget endast omsatte 28 miljoner kronor. Med inspiration och tydligt fokus så landade de för 2019 på 600 miljoner kronor i omsättning. I podden berättar han om deras nyckel till framgång och deras strategi för att ta sig ann nya länder. Vi fördjupar oss även ämnen såsom online marknadsföring, marknadsplatser och om hur man bygger ett framgångsrikt e-handelsföretag.
 

Björn Thorngren, MEDS

Björn Thorngren är grundare och CEO av nätapoteket MEDS. Han har tillsammans med sina två medgrundare på några år lyckats bygga upp ett apotek på nätet som idag omsätter runt 100 miljoner kronor. Målet är nu att snabbt öka i omsättning med hjälp av en kassa på imponerande 250 miljoner kronor i nyintaget kapital. Redan första månaden omsatte de runt 1 miljon kronor efter att ha kört en aggressiv kampanj och erbjudit kunderna 30% rabatt på hela det receptfria sortimentet. 
 

Avsnitt 23

Intervju med Gustaf Ollas, ICIW

Avsnitt 22

Intervju med Jenny Rydhström, Gents

Avsnitt 21

Intervju med Jimmy Tieu, Estore

Avsnitt 20

Intervju med Peder Apelgren, Clas Ohlson

Avsnitt 19

Intervju med Fredrik Palm, VD Desenio

Avsnitt 18

Intervju med Björn Thorngren, MEDS

 

 

Avsnitt 17

Intervju med Nicklas Storåkers, PriceRunner

Avsnitt 16

Intervju med Fedja Porobic, Growth Hacking

Avsnitt 15

Intervju med Filip Karlander, Widforss

Avsnitt 14

Intervju med Bank Bergström, Nordic Nest

Avsnitt 13

Intervju med Mårten Åkeson & Adam Gillberg, Proteinbolaget

Avsnitt 12

Intervju med Victor Halvarsson, Vanbruun.com

Avsnitt 11

Intervju med Måns Danielsson, Mat.se

Avsnitt 10

Intervju med Linus, WGP

Avsnitt 9

Intervju med Henrik Grundén, STRONGER

Avsnitt 8

Intervju med Andreas Weiss och Carina Toss, Smilebutiken.se

Avsnitt 7

Intervju med Rickard Lyko, VD och grundare, Lyko.se

Avsnitt 6

Intervju med Monika Dagberg, E-handelschef, Granngården

Avsnitt 5

Intervju med Rickard Kemfors, VD, Panduro Group

Avsnitt 4

Intervju med Jens Andersson, SEO för E-handel

Läs mer om avsnittet.

Avsnitt 3

Intervju med John Ekström, CEO, John Henric

Läs mer om avsnittet.

Avsnitt 2

Hossein Sadr – Grundare, CarpetVista

Läs mer om avsnittet.

 

Avsnitt 1

Kristoffer Väliharju – CEO, Cdon.com

Läs mer om avsnittet.

Lyssna där poddar finns!

Låt oss hjälpa ditt företag också!

 #GrowWithPassion