Grow With Inspiration
E-COMMERCE SUCCESS
Senaste avsnittet
John Hatter & CO, John Carlström
I detta avsnitt där jag träffar John Carlström som är VD och grundare av märket John Hatter & CO. John gick från att arbeta som kaptialförvaltare till att bli en trendskapare inom modebranschen.
Idén till produkt och märke fick han under en semesterresa i asien där han direkt kände att detta kan fungera. Från att snickra ihop produktdesignen i PowerPoint så beställde han hem kepsar för 1 miljon kronor. Han lanserade sitt varumärke genom att sälja sina kepsar i butiker på exklusiva lyxhotell samtidigt som han drog igång sin e-handel.
Johns produkter har burits av kändisar såsom prins Carl-Philip, Britney Spears, Lena Philipsson, Mikael Persbrandt och många fler.
I intervjun får du höra mer om hur bolaget startade och om hur vardagen för en ehandelsentreprenör ser ut.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.


Podcastvärd
Jonny Rosengren
jonny@ecommercerecruit.se
Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.
Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.
Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Tidigare avsnitt
John Carlström, John Hatter & CO
I detta avsnitt där jag träffar John Carlström som är VD och grundare av märket John Hatter & CO. John gick från att arbeta som kaptialförvaltare till att bli en trendskapare inom modebranschen. Johns produkter har idag burits av kändisar såsom prins Carl-Philip, Britney Spears, Lena Philipsson, Mikael Persbrandt och många fler.
I intervjun får du höra mer om hur bolaget startade och om hur vardagen för en ehandelsentreprenör ser ut.
Carl Pilo Karth och Stefan Bensmo, Snuset.se
Martina Sahl, Eldstickan
I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet.
Martina är en person som kör sitt bolag på känsla. Hon har inga strategidokument eller treårsplaner – utan här är det tempo och fokus på försäljning som gäller. I intervjun får ni höra hur hon lyckats bygga ett bolag som nu närmar sig 10 miljoner i omsättning.
Lovisa Hahn, Under Your Skin
I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få igång försäljningen så valde de att även försöka sälja in sina produkter på hotell.
I denna intervju så får ni höra hur bolaget kom till, om hur de lyckades hitta en marknadsstrategi som kunderna älskade och om hur de lyckats växa internationellt.
Patrik Illerstig, Carla.se
I detta avsnitt träffar vi Patrik Illerstig som är VD och en av grundarna till Carla.se – en e-handlare som fokuserar på att sälja och köpa elbilar på nätet. Patrik grundade bolaget för drygt 2 ½ år sedan tillsammans med sin entreprenörskollega, Niklas Jungegård.
I denna intervjun får ni höra om hur de utvecklade sin affärsidé längst med resan, hur de skapade en överlägsen kundupplevelse och om hur de lyckats få igång försäljningen av en produkt som för inte allt för länge sedan ansågs omöjlig att sälja via e-handel.
John Ekström, CEO och grundare av John Henric
I detta avsnitt där jag träffar John Ekström från John Henric. Jag träffade John första gången för 4 år sedan då han medverkade i podden och berättade om hur de startade sitt bolag och fick i gång försäljningen som då låg på 15 miljoner kronor via e-handeln. Nu fyra år senare får vi höra hur de sedan dess tagit sig igenom pandemin och den rådande lågkonjunkturen och samtidigt öka sin omsättning via e-handel till över 150 miljoner kronor.
Philip Isberg
I detta avsnitt träffar vi Philip Isberg – en expert inom e-handel och dropshipment. Han har under de senaste åren startat 100-tals butiker där han framgångsrikt marknadsfört och sålt produkter för miljontals kronor.
I denna intervju får ni höra allt om hans bakgrund, hur han lärde sig dropshipment och om vad som är best practice för att sälja och marknadsföra produkter i stora volymer under kort tid.
Mathilda Wibom Westerberg, Juniper
I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder och liknande produkter med känsla från ett Boutique Hotel i södra Europa. Med personlig kommunikation har hon lyckats bygga ett starkt community här hemma i Sverige där många av bolagets kunder till och med svarar personligt på hennes nyhetsbrev. Bolaget omsatte förra året 10 miljoner kronor.

MADLADY - Madelene Fisch
I detta avsnitt träffar vi Madelene Fisch som tillsammans med sin man grundade E-handelsföretaget MADLADY. För ungefär tre år sedan tog de beslut om att de måste fokusera sin verksamhet på det som de är bäst på. Detta för att hitta sin motivation och sitt ”WHY”. I denna intervju hör du hur allting började och hur de gjort för att lyckas med transformeringen att bygga en nischat och hållbart internationellt varumärke.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Anton Ekström, VILLAHOME
I detta avsnitt träffar vi Anton Ekström från Villahome.se. Detta är ett litet familjebolag i stark tillväxt som på knappt två år, nästan helt utan erfarenhet från e-handel, lyckats sälja byggvaror för 6,5 miljon kronor.
I denna intervju får ni höra om hur de kom i gång med sin affärsidé, hur de gör för att driva in kunder i butiken och om hur de planerar att bli en viktig spelare i framtiden som ett byggvaruhus på nätet.

G-W STUDIOS
I detta specialavsnitt ska vi fokusera på hur man kan skala ett bolag med design. Jag träffar inga mindre än David Prentell och Maria Björklund från Grafikwerket som är en varumärkes- och produktdesignsstudio som hjälper snabbväxande techbolag och e-handlare att skala med hjälp av design.
XLASH - Svante Gabrán
I detta avsnitt träffar vi Svante Gabrán som är grundare och VD på bolaget Xlash. De startade bolaget redan 2012 som då fokuserade primärt på sitt ögonfransserum.
Under de första åren drevs det som ett hobbyprojekt och det var först för 5 år sedan som de valde att fokusera på bolaget. Förra året omsatte de hela 167 miljoner jämnt fördelat mellan egen e-handel och försäljning via återförsäljare.
JIROY.COM - Jimi Tadi
I detta avsnitt träffar vi Jimi Tadi, CEO och grundare till marknadsplatsen Jiroy.com.
För första gången någonsin så träffar vi en entreprenör som nyligen lanserat sin e-handel. Under 3 års tid har han byggt en plattform för att genom den skapa en världsledande marknadsplats. I intervjun får ni höra hur resan hit sett ut och vilka utmaningar som Jimi och hans team stött på längst med vägen.
MATSPAR – Omid Ghanbari
I detta avsnitt träffar vi Omid Ghanbari VD och medgrundare till prisjämförelsesajten Matspar.se. Tjänsten som Matspar erbjuder innebär att du kan jämföra din matvarukorg för alla butiker online och se vilken butik som erbjuder bäst pris och bäst erbjudande avseende leverans och service.
I intervjun får ni höra Omid berätta hur han lyckats bygga upp tjänsten som Matspar erbjuder på den svenska marknaden. Omid även blev utsedd till Årets digitala Marknadsstjärna i E-star Awards 2022.
GLOWiD - Cecilia Ortmark Söder
I detta avsnitt träffar vi Cecilia Ortmark Söder som är grundare och VD på GlowID. När Cecilia kom hem till Sverige, efter att ha bott i Sydkorea under en period, så insåg hon hur mycket mer utvecklad den koreanska hudvården var och hon bestämde sig för att lansera detta på den svenska marknaden.
I intervjun så får ni höra hur Cecilia lyckats med att ta ett varumärke på den koreanska marknaden och implementera det på den svenska och nordiska marknaden. Ni får också höra hur hon genom åren arbetar med digital marknadsföring och content i de olika kanalerna för att bygga sitt varumärke.
NUDIENT – Pontus Krusing
I detta avsnitt träffar vi Pontus Krusing som är VD och Medgrundare till bolaget Nudient som säljer mobilskal och mobilaccessoarer. Nudient startades av 3 barndomsvänner redan 2016 och drevs som ett sidoprojekt under flera år innan de valde att säga upp sig från sina fasta jobb och satsa helhjärtat på bolaget. På de knappt 3 åren de satsat fullt ut har de omsättningsmässigt gått från 30 miljoner 2020, 83 miljoner 2021 och nu nästan 100 miljoner för 2022.
I detta avsnitt gräver vi djupare i vännernas bolagsresa och i vad de egentligen har gjort för att lyckas.
VUXEN – Michael Ahlén
Andrea Olofsson, Hudoteket
I detta avsnitt träffar vi Andrea Olofsson som är VD på familjeföretaget Hudoteket. Bolaget startade som en salong i Jönköping redan 1972 och de har även funnits online sedan slutet på 90-talet då de var först i Sverige med att sälja professionell hudvård och skönhetsprodukter på nätet. De har idag en lojal kundbas med en stor andel återkommande kunder som handlar av bolagets drygt 4000 produkter. Idag omsätter bolaget imponerande 52 miljoner kronor. I intervjun berättar Andrea om hur det är att arbeta i ett varmt familjeföretag och om de lyckats bygga upp och bygga vidare på ett framgångsrikt företag.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Paul Linderoth, Amazonexpert
Peter Beckius, Matsmart
I detta avsnitt där vi träffar Peter Beckius som är CEO på Matsmart. Detta är ett bolag som omsätter nästan en miljard kronor och som under de senaste åren har tagit in nästan lika mycket i kapital.
Matsmart är ett bolag som räddar matvaror från att kasseras genom att köpa upp varulager som håller på att gå ut i datum eller av annan anledning riskerar att slängas. De rider på två stora och aktuella trender i e-handelssverige just nu vilka är låga priser och hållbarhet.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Oscar Troedson, Polhus
I detta avsnitt träffar jag Oscar Troedson som är VD och tidigare ägare till Polhus. Oscar har tidigare drivit flera e-handelsbolag och köpte bland annat e-handelsbolaget Roliga Prylar av Adlibris för ett antal år sedan. Polhus säljer färdiga byggsatser av Attefallshus, förråd, lekstugor och liknande produkter.
På 3 år drev de upp Polhus till 200 miljoner och sålde i december 2020 bolaget till ett riskkapitalbolag. Idag är Oscar anställd VD.
Linda Brattlöf, Garden Glory
I detta avsnitt träffar vi Linda Brattlöf som är grundare till varmmärket Garden Glory. Ni har säkert sett de färgglada trädgårdsprodukterna från Garden Glory när ni varit i någon av de mer exklusiva designaffärerna.
I intervjun får ni höra Linda berätta om hur det är att ta fram ett eget varumärke från idé till lansering samt hur de arbetar för att nå sitt kortsiktiga mål – att inom tre år nå 100 miljoner i omsättning.

Sebastian Widell, E-handelsansvarig på Kakelgallerian.se
I detta avsnitt träffar jag Sebastian Widell som är e-handelsansvarig på Kakelgallerian.se. Han kom in när bolaget endast omsatte drygt 100 000 kronor om året och har på några år lyckats driva upp onlinebutiken till att idag sälja VVS artiklar och kakelprodukter för 30 miljoner kronor om året.
När han började på kakelgallerian, efter att ha hoppat av från gymnasiet, så hade han ingen erfarenhet alls från varken e-handel eller av produkterna – vilket gjorde att han i början fick ligga väldigt mycket tid på att utbilda sig själv inom både e-handel och om produkterna.
Grillkung, Sebastian Virta
I detta avsnitt träffar vi Sebastian Virta, självutnämnd grillkung och grundare till just grillkung.se. Bolaget säljer grillar, pizzaungnar, utekök och grilltillbehör för över 50 miljoner kronor om året. Han började resan som en spinn-off från familjeföretaget, som sålde elektronik, där han såg att grillar var en intressant kategori.
När de startade så satsade han mycket på content och unika produkttexter, vilken snabbt gjorde att folk började hitta till butiken. Mycket av trafiken drevs i början också via prisjakt och pricerunner samt genom att Sebastian själv lärde sig hur han fick upp produkter på google shopping.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Max Dubois, marknadsföringsexpert på investmentbolaget Verdane.
I intervjun pratar vi optimal organisation i ett e-handelsbolag, vilka roller som är lämpliga och om de bör finnas inhouse eller externt. Mycket av intervjun fokuserar på marknadsföring både utifrån hur man optimerar den för att växa bolaget och även ur ett värderingsperspektiv dvs vad är det utifrån marknadsföringen som skapar värde på ett bolag.
Vi pratar även trender i e-handelsbranschen och hur bolag nu måste anpassa sig till allt hårdare regler kring datahantering och spårning. Sist i intervjun kommer vi även in på bolagsvärdering och vad det egentligen är som är viktigt vid en investering.
Simon Forslund, Bra sommarmöbler
Bra sommarmöbler är ett familjeföretag som grundandes 1995. Simon har varit med i bolaget sedan 2014 då han fick ansvar över bolagets e-handelssatsning. Den största delen av försäljningen sker under perioden mars till augusti där de förra året omsatte 80 miljoner kronor. Av detta har cirka 60% av försäljning genomförts via e-handeln. Kunderna kommer dock ganska ofta in på webbsidan efter att ha besökt deras fysiska showroom där de arbetar aktivt med att driva försäljning till e-handeln.
Jesper Eriksson, Sverigechef på KLARNA
I detta avsnitt träffar vi Jesper Eriksson som är Sverigeshef för Klarna. Han tillträdde rollen i höstas med uppdraget att driva klarnas förändringsresan framåt på nationellt plan. Fokus i detta arbete ligger på hållbara betalningar samt på skiftet från att vara en renodlad betalningsleverantör till att bli en tillväxtpartner för anslutna handlare.
Som en del i det här arbetet har Klarna under det senaste året genomfört en rad förvärv (av exempelvis Pricerunner), som ett sätt att optimera sitt marknadsföringserbjudande och sin datainsamling och därmed konkurrera med de amerikanska annonsjättarna såsom Google och Meta.
Head of SEO, MEDS
Daniel Larsson
I detta specialavsnitt gör vi en fördjupning i SEO-arbetet på nätapoteket MEDS. Med oss i Intervjun har jag den prisvinnande SEO-experten Daniel Larsson som är SEO-chef på företaget.
I intervjun får ner höra mer om hur MEDS arbetar med onpage, offpage och teknisk SEO för att nå framgångar inom området.
Daniel har lång erfarenhet av innehållsskapande från bland annat rollen som Content Manager på Schibsted och som fristående konsult och skribent för några av Sveriges största tidningar inom hälsa och skönhet. Innan MEDS var han på Kronans Apotek och hade rollen som SEO & Content Manager, där han under 2020 belönades med Svenska SEO-priset för sitt arbete med organiskt sök.
Rahele Steiner, XXX Lutz
I detta avsnitt träffar vi Rahele Steiner som är VD på möbelvaruhuset XXX Lutz. Internationellt omsätter denna österrikiske koncern hela 5,3 miljarder euro. I Sverige lanserade de e-handel i november 2021 och har sedan 2009 haft ett fysiskt varuhus i Malmö. De har en aggressiv tillväxtplan framåt både gällande antalet fysiska varuhus och för den digitala tillväxten.
Vi fokuserar en stor del av intervjun på att gräva i bolagets e-handelssatsning och om hur denna satsning passar in i koncernens övergripande strategi och organisation.
Skincity och Cure Media
I detta avsnitt kör vi en specialare om Influencer Marketing. Med oss i intervjun har vi Sam Foroozesh som är VD och medgrundare till Cure Media och Sabrina Pålsson Leuenberger som är Global Head of Digital Marketing på Skincity. Skincity har tillsammans med Cure Media under en tid arbetat med förändring av mediemixen från TV till just influencer marketing vilket gett influencer en central roll i deras tillväxtstrategi.
Djerf Avenue, Rasmus Johansson
I detta avsnitt träffar vi Rasmus Johansson, medgrundare och CEO på Djerf Avenue. Tillsammans med sin partner Matilda Djerf, som är en populär influencer med över 2 miljoner följare på Instagram, startade de sitt e-handelsföretag under 2019. Under föregående år, 2021, omsatte de drygt 80 miljoner kronor med en vinst på över 26 miljoner.
Grunden i deras marknadsföring kommer från Matildas stora följarskara på både Instagram och Tiktok. Med tiden har de dock arbetat aktivt med att bygga upp egna företagskonto för Djerf Avenue som idag har en betydande följarskara. Totalt sett har de en låg markandsspend på cirka 1% av omsättningen. Samtidigt har de en relativt låg returgrad på 10%. Dessa två värden är det som till stor del bidrar till den otroligt fina lönsamhet som detta bolag har.
Partykungen, Joel Svensson
I detta avsnitt träffar vi Joel Svensson som är grundare och VD på Partykungen. Han började sin resa 2009 och under året när hans mamma fyllde 50 år så gav Joel henne ett jobb i present och hon blev Partykungens första anställde. Idag 12 år senare driver han Partykungen som är ett av Nordens största e-handelsföretag som utan riskkapital lyckats omsätta över 300 miljoner under pandemiåret 2021.
Resan började med en arbetslös mamma och ett intresse för maskeradkläder och idag driver 35 årige grundaren och VD:n Joel Svensson Partykungen med sina 100 anställda som vill göra det tråkiga roligt – och det roliga helt fantastiskt.
Maria Paulsson Rönnbäck, Astrid Wild
I detta avsnitt träffar vi Maria Paulsson Rönnbäck som är en av grundarna till outdoormärket Astrid Wild. De lanserade hösten 2019 och är relativt nya på marknaden. De specialiserar dig på outdoorkläder för kvinnliga former och driver enbart försäljning via egen e-handel. Under 2021 ökade de försäljningen med över 200 procent och landade på en omsättning på 7,2 miljoner kronor. I det dagliga arbetet har de fullt fokus på att låta kunderna vara med i alla beslut från produktutveckling till leverans.
Puia Shamsossadati, grundare Golden Concept
Puia grundade Golden Concept 2015 efter att ha drivit sitt framgångsrika Instagram-konto ”This is a man’s world” under två års tid och sett att det fanns en marknad och ett intresse för exklusiva produkter.
Golden Concept växte över 300 % procent under 2021. Bolaget omsatte över 80 mSEK med en vinstmarginal på mer än 40 % förra året. De primära marknaderna för Golden Concept är USA, Sydostasien och Mellanöstern och framåt kommer bolaget även satsa mer på Kina. I år satsar företaget på en tillväxt om 50 %, med samma vinstmarginal.
Tirdad Zadeh, Blomsterlandet
I detta avsnitt träffar vi Tirdad Zadeh som är E-handelschef på företaget Blomsterlandet.
Bolaget var tidigt ute med att bygga upp en digital närvaro där mycket fokus initialt låg på att bygga en kunskapsbas för de som sökte information om växter och trädgård. Blomsterlandet har idag 64 fysiska butiker där e-handel fortfarande står för en relativt liten del. Bolaget satsar intensivt på e-handelsbenet och ligger långt fram när det kommer till teknisk utveckling, synlighet och användarvänlighet.
Kristina Lukes, CEO på Nelly.com
I detta avsnitt träffar vi Kristina Lukes från företaget Nelly.com. Kristina blev headhuntad till VD-rollen för snart 2 år sedan. Sedan dess har covid-19 och restriktioner präglat samhället vilket självklart påverkat deras grundaffär där festmode historiskt varit en stor produktgrupp.
Just nu har bolaget fokus på att testa kanalerna TikTok och Live shopping där de ständigt lär sig nya saker och utvecklas. De har även anammat konceptet gamification för att öka både lojaliteten och engagemanget hos kunderna.
Anders Ankarlid, A Good Company
A Good Company fokuserar på vardagsprodukter med stor spridning bland vanliga konsumenter. Några av deras storsäljare är anteckningsblock av stendamm, tandborstar av bambu och mobilskal av rester från linfrön, produkter som de utvecklat för att göra dem maximalt hållbara med snygg design. De har vuxit snabbt och omsatte första verksamhetsåret 2019 sex miljoner kronor. Året efter omsatte de 27 miljoner och under 2021 nådde de hela 75 miljoner kronor – utan att fokusera på försäljning.
Wilhelm Sporrong, Gamifiera
I detta avsnitt träffar vi Wilhelm Sporrong från Gamifiera som är ett bolag som jobbar med gamification. Wilhelm var tidigare VD på Webhallen där de var något av pionjärer inom konceptet gamification där de skapade en stark lojalitet i sitt kundmedlemskap genom att låta kunderna ta del av olika achievements för att samla poäng och därmed klättra i nivå inom programmet. Gamifikation har flera fördelar för en E-handlare såsom att få kunder att komma tillbaka, stärka varumärket, samla in kunddata, uppmuntra lojalitet, skapa tillhörighet, skapa hype kring nyheter och att öka konverteringen.
Joel Löwenberg, Gymkompaniet
Joel Lindqvist, Aware Nutrition.
Kosttillskott på nätet är en konkurrensutsatt marknad och Joel och Felix lyckades med intensivt arbete och förmåga att hitta rätt influencer slå igenom på marknaden. I intervjun berättar Joel om hur marknadsstrategin för att lyckas har sett ut och går i detalj igenom hur de arbetar i sina influence marketing samarbete. Joel ger i intervjun många bra tips för alla de som vill utvecklas inom digital marknadsföring eller som vill skapa en egen framgångsrik e-handel.

Alexandra Pettersson, By Crea
Alexandra är i grunden designer som lyckats med konststycket att både ta fram sina egna produkter och att äga i stort sett hela tillverkningskedjan. På detta sätt har hon lyckats hitta ett sätt för att lokalt producera och levererar unikt framtagna produkter på 2 -5 dagar till konsument. De har även fantastiskt nöjda kunder och kan stoltseras med ett trustpilot-betyg på 5 av 5 möjliga. Hennes möbler har även fått en nästintill biroll i Wallgrens Värld där de synts regelbundet sedan starten.

Emma Garrote Fredman, Gina Tricot
I detta avsnitt träffar vi Emma Garrote Fredman som är produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot. Vi pratar först om Gina Tricots hållbarhetsarbete och hur de hela tiden tänker på hållbarhet i alla steg.
Vi går sedan tillsammans med Emma igenom alla de klassiska e-handelsflödena och diskuterar vad man kan göra i varje steg för att få in hållbarhetstänket. Du får konkreta tips på hur du kan tänka kring produktion, frakt, lagerhantering, samarbeten, returer och som konsument. Funderar du på hur ni kan bli mer hållbara i era arbetsprocesser så är detta definitivt ett avsnitt för er.

Jacob och Victor Eriksson, Boxbollen
I detta avsnitt där jag träffar bröderna Jacob och Victor Eriksson som är grundare till företaget boxbollen. Det är en liten uppfinning som de själv utvecklat och som nu säljs över hela världen. Företaget har haft flera lyckade samarbete med influencer och arbetar aktivt med synlighet på både TikTok och på Instagram. Några av de personer som lyft fram Boxbollen i media är Camilla Läckberg, Bingo Rimér, Dragomir Mrsic och Per Moberg. I avsnittet gör vi en djupdykning i deras arbete med influence marketing.

Christoffer Olsson, Relode

Ali Assadollahi, Kakelgiganten
I detta avsnitt träffar vi Ali Assadollahi från företaget Kakelgiganten.se. Ali valde för fem år sedan att sälja allt han ägde för att investera nästan allt han hade i sitt då nystartade bolag. Under drygt ett år bodde han på kontoret där han alternerade snabbmat och nudlar för att snabbt stilla hungern för att sedan kunna lägga all vaken tid på att växa bolaget. På 5 år har han nu tagit bolaget från 0 till 100 miljonkronor i omsättning med en tydlig plan för tillväxt genom rätt priser, snabba leveranser och en riktigt hög servicenivå.

Monika, KidsDreamStore
I dagens avsnitt träffar vi Monika från företaget KidsDreamStore. Företaget har växt snabbt och räknar i år med att landa på en omsättning runt 45 miljoner kronor. I intervjun får vi höra mycket om deras tankar kring lager, lagerflytt och om hur man optimerar sitt plock och pack för att arbeta effektivt i högsäsong.
De första beställningarna kom in via Google Shopping, en kanal som fortsatt att vara viktig för bolagets tillväxt. Andra kanaler som funkar bra för bolaget är sökordsannonsering, SEO och Paid Social. Monika berättar fritt om vad som fungerar och inte fungerar samt varnar för vanliga fallgropar när det kommer till strategi och marknadsföring.

Christoffer Johansson, Däckskiftarna
I detta avsnitt träffar vi Christoffer Johansson, en Ehandelsveteran som idag leder däckskiftarnas digitala resa. Centralt har de året runt en e-handel där kunder kan boka tjänster samt köpa däck och fälgar online för att få dem hemlevererade eller få dem skickade till en station för upphämtning eller montering. Verksamheten har en extrem digital komplexitet med många parter, flöden och tjänster som ska synkroniseras och optimeras.
Idag har de över 300 000 kunder och förväntas under 2021 nå cirka 250 miljoner kronor i omsättning.

Alexander Moström, Blugiallo
I detta avsnitt träffar vi Alexander Moström från företaget Blugiallo som säljer måttsydda kläder till män av hög kvalité. Blugiallo har showroom i Stockholm och Borås som de använder för att knyta till sig kunderna med traditionell måttagning och personlig service i världsklass.
En av de kanaler som funkar bäst för Blugiallo är paid social där både Facebook och Instagram annonsering är viktiga kanaler. I intervjun får du höra mer om detta och om detaljerna kring hur de valt att marknadsföra sin personliga och exklusiva produkt.

Lucas Wasniewski, Flowlife
I detta avsnitt träffar vi Lucas Wasniewski som tillsammans med tre kompisar grundade företaget Flowlife. Bolaget säljer produkter för återhämtning och träning. De startade företaget 2016 med en batteridriven massagekudde som första produkt. Tanken var att främst sälja denna genom att närvara på event och marknader. När pandemin slog till så utmanades dock kompisarnas plan och de bestämde sig för att satsa fullt ut på e-handel – något som visade sig bli en riktig framgångssaga.
Under 2020 växte bolaget med över 300% och kommer sannolikt att dubbla omsättningen under 2021 då de förväntas nå 80 miljoner kronor i omsättning.

Daniel Djurdjevic, Chimi Eyewear.
I detta avsnitt träffar vi Daniel Djurdjevic som tillsammans med Charlie Lindström grundade CHIMI. Bolaget designar och säljer glasögon i exklusiv design men till rimliga priser. Bolaget grundandes 2016 och har nu efter fem års kämpande uppnått en omsättning på cirka 65 miljoner kronor.
Framgångsfaktorer har varit aktivt arbete med sociala media och influens marketing. De har också arbetat mycket med PR och annorlunda partners såsom Christer Fuglesang och Kalles Kaviar. I intervjun berättar Daniel om deras marknadsstrategier och om hur de resonerar kring content och varumärkesbyggande.

Liveshopping med Maria Olsson

Madelene Törnblom, Maya Delorez
I detta avsnitt träffar vi Madelene Törnblom som är CEO och grundare till ridklädföretaget Maya Delorez.
Madelene startade företaget när hon var 21 år gammal utan någon som helst erfarenhet av varken inköp, marknadsföring eller e-handel. På tre år lyckades hon med envishet och hårt arbete växa bolaget till 40 miljoner kronor i omsättning.
I intervjun får vi höra hur hon med hjälp av Google och YouTube sourcade produkter och byggde upp e-handeln helt på egen hand.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Facebook Ads med Jonas Carlström
I detta avsnitt träffar vi Jonas Carlström som driver Carlstrom Coaching där han lär ut strategier för Facebook Ads.
Jonas Carlström är känd föreläsare och erkänd Facebookexpert. Till vardags hjälper Jonas e-handlare och entreprenörer att sälja mer online främst via Facebookannonsering & smart email marknadsföring. I intervjun går vi igenom allt man ska tänka på när man använder Facebook Ads vid annonsering på Facebook och Instagram. Du får tips, råd och inspiration kring hur du kan använda Facebook Ads för att nå framgång i Sociala medier.

Andie Lahdo och Jorge Castro, ABS Wheels
I detta avsnitt träffar vi Andie Lahdo som är grundare till ABS Wheels och Jorge Castro som sedan starten är deras marknadschef.
ABS Wheels säljer framgångsrikt fälgar och däck på nätet, primärt inom Sverige. Med en unik idé om en fälg som går att flytta mellan olika bilmodeller skapades ABS Wheels som idag omsätter över 100 miljoner kronor med god lönsamhet. Jorge, en stjärna på digital marknadsföring, kom in ungefär ett år efter lansering med uppdrag att få igång försäljningen.

Amar Singh, The Watch Stand
I detta avsnitt träffar vi Amar Singh som är en av medgrundarna och CEO på företaget The Watch Stand.
The Watch Stand är ett imponerande bolag som byggt hela sin verksamhet genom försäljning via sociala medier. Här får du höra hur de skapar uppmärksamhet kring sin unika produkt, hur de använder 3PL-lager för att optimera verksamheten och om problem med juridiska mönsterskydd.

Mikael Snabb, CAIA
I detta avsnitt träffar vi Mikael Snabb VD och medgrundare till Caia Cosmetics. Tillsammans med Bianca Ingrosso och Jesper Matsch så lanserade de för snart tre år sedan Caia som med hjälp av Biancas stryka i sociala medier lyckats växa rekordsnabbt. I avsnittet får vi höra den fantastiska storyn om hur samarbetet med Bianca föddes och om hur de har lyckats involvera kunderna i hela resan från produktframtagning till försäljning.

Ludvig Ungewitter, SWEEF
I detta avsnitt träffar jag Ludvig Ungewitter CEO och grundare till möbelföretaget Sweef. Ludvig har en lång erfarenhet av e-handel och var den som startade Byggmax e-handel och såg till att de kom igång med digitaliseringen av verksamheten. Nu omsätter Sweef nästan 100 miljoner kronor på ett fåtal produkter.

Gustaf Ollas, ICANIWILL
Gustaf grundade ICANIWILL år 2012, helt utan erfarenhet av varesig design, klädproduktion eller e-handel, och i oktober passerade de 100 miljoner i omsättning sedan årsskiftet. Stora delar av framgången bygger på samarbete med influenser vilket fortfarande är den största försäljningskanalen.

Jenny Rydhström, Gents
Jenny Rydhström, grundare till Gents.com, startade sitt företag redan 2003 när e-handel fortfarande var nytt och knappt fanns som yrke. Jenny berättar i avsnittet om flera viktiga lärdomar. Exempelvis om erfarenheter av felaktiga inköp av produkter som fortfarande finns på lager efter flera år och om logotyper som blir stulna av kinesiska företag. Ta chansen att lära dig från en av e-handelsbranschens mest erfarna och rutinerade personer.

Jimmy Tieu, Estore
Jimmy Tieu startade för några år sedan företaget Estore. Idag omsätter de runt 100 miljoner kronor och har cirka 35 anställda. Han började sin verksamhet från föräldrarnas garage där hans första investering var inköp av mobilskal för 500 kronor. Därifrån tog han sedan företaget vidare med familjens hjälp. I början, och än idag, genereras en stor del av försäljning via marknadsplatser.

Peder Apelgren, Clas Ohlson

Fredrik Palm, Desenio

Björn Thorngren, MEDS
Avsnitt 23
Intervju med Gustaf Ollas, ICIW
Avsnitt 22
Intervju med Jenny Rydhström, Gents
Avsnitt 21
Intervju med Jimmy Tieu, Estore
Avsnitt 20
Intervju med Peder Apelgren, Clas Ohlson
Avsnitt 19
Intervju med Fredrik Palm, VD Desenio
Avsnitt 18
Intervju med Björn Thorngren, MEDS
Avsnitt 17
Intervju med Nicklas Storåkers, PriceRunner
Avsnitt 16
Intervju med Fedja Porobic, Growth Hacking
Avsnitt 15
Intervju med Filip Karlander, Widforss
Avsnitt 14
Intervju med Bank Bergström, Nordic Nest
Avsnitt 13
Intervju med Mårten Åkeson & Adam Gillberg, Proteinbolaget
Avsnitt 12
Intervju med Victor Halvarsson, Vanbruun.com
Avsnitt 11
Intervju med Måns Danielsson, Mat.se
Avsnitt 10
Intervju med Linus, WGP
Avsnitt 9
Intervju med Henrik Grundén, STRONGER
Avsnitt 8
Intervju med Andreas Weiss och Carina Toss, Smilebutiken.se
Avsnitt 7
Intervju med Rickard Lyko, VD och grundare, Lyko.se
Avsnitt 6
Intervju med Monika Dagberg, E-handelschef, Granngården
Avsnitt 5
Intervju med Rickard Kemfors, VD, Panduro Group
Avsnitt 4
Intervju med Jens Andersson, SEO för E-handel
Läs mer om avsnittet.
Avsnitt 3
Intervju med John Ekström, CEO, John Henric
Läs mer om avsnittet.
Avsnitt 2
Hossein Sadr – Grundare, CarpetVista
Läs mer om avsnittet.
Avsnitt 1
Kristoffer Väliharju – CEO, Cdon.com
Läs mer om avsnittet.