florea online

Florea, Erik Hoekstra

I detta avsnitt träffar vi Erik Hoekstra från Florea som är ett nytt och modernt trädgårdsvarumärke som vill inspirera fler till att odla genom att sälja  fröer och blomsterlökar online. Bolaget grundade Erik i början av 2022 tillsammans med sin medgrundare Henrik Grundén som är mer känd som en av grundarna till Stronger där han gjorde en framgångsrik exit för ett par år sedan.

Erik har en gedigen bakgrund från blomsterbranschen och tillsammans med Henriks kunskap inom e-handel och en mindre investering var de en perfekt match för att lyckas. Ett villkor från Henrik för att göra detta var att de skulle hoppa över de tre första årens harvande och i stället snabbare bygga ett brand och ett community.  Deras första år omsatte de 4,8 miljoner och de ökade sedan efterföljande år till 17,2 m och i år ser de ut att landa på drygt 30 miljoner.

I intervjun får du höra allt om hur de gjorde för att snabbstarta bolaget och om vilka marknadskanaler de arbetar med och vad som fungerar i respektive kanal.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns:

Råd för framgång

I intervjun får du som drömmer om att starta företag en står mängd råd som kan vara till nytta. Du får också många tankar på vad som inom digital marknadsföring kan vara viktigt för dig som vill starta e-handel. Sist i intervjun ger Erik även tre övergripande råd till dig som vill starta en framgångsrik e-handel. Dessa råden lyder:

  • Att driva bolag från start är väldigt tufft så se till att hitta en partner. Resan blir mycket lättare när man kan stötta varandra.
  • Våga anställa personer som är olika dig själv. Det kan vara kämpigt att ta in personer som inte är som en själv, men styrkan det innebär med oliktänkande gör absolut att det är värt det.
  • Var lite nativ i ditt tankesätt om du ska starta en e-handel, men var samtidigt kritisk innan du drar igång och tänk efter om det verkligen är en bra produkt du har för att sälja den på nätet.
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

holdit webb podcast Pontus Lindh Adam Lindh

HOLDIT, Pontus och Adam Lindh

I detta avsnitt träffar jag bröderna Pontus och Adam Lindh som varit med att bygga upp Holdit – ett företag som idag primärt säljer mobilskal. Bolaget har vuxit organiskt och lönsamt under hela deras

Se avsnitt »

Christer Pettersson, Författare

Starta E-handel, Tips för att lyckas   I detta avsnitt pratar vi om att ”starta e-handel”. Vad ska man tänka på innan man drar igång? Hur ska man tänka kring val av plattform, lagerlösningar

Se avsnitt »

Christoffer Rutgersson, Qliro

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som förser e-handelsföretag med olika betallösningar. Christoffer kom in i bolaget när det tyngdes av stora förluster, vilket han tillsammans med sitt team, på

Se avsnitt »
martina sahl eldstickan

Eldstickan, Martina Sahl

Framgång utan en brinnande strategi   I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet. Martina är en person som kör

Se avsnitt »
Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!