Anställa till e-handel

Tips när du ska anställa personal inom e-handelsbranschen

Ska du anställa personal inom e-handel? Då kan du inte längre förlita sig på de traditionella jobbannonserna! Men var hittar du då din nästa anställda med rätt kompetens för ert företag?

Ofta börjar resan med att du publicerar en jobbannons på någon av de klassiska marknadsplatserna för lediga jobb. Kanske du även tänker lägga ut annonsen i ditt nätverk för att se om någon du känner kan tipsa dig om rätt kandidat. Beroende på vilken studie man tittar på så är det någonstans runt 70-80% av alla kandidater som säger att de INTE söker jobb, trots att de hade varit en perfekt match för ditt företag.

I denna artikeln går vi igenom hur du hittar rätt kandidat inom e-handelsbranschen med hjälp av:

  • Jobbeskrivningen
  • Passiva sökande
  • Nätverk och rekommendationer

Anställa till ett e-handelsföretag

Jobbeskrivningen

När du ska skriva din jobbannons så ska du behandla den precis med samma kärlek som du gör när du skriver en SEO-artikel eller när du skriver copy till en annons. Säkerställ att du har rätt titel och en tydlig beskrivning av de fördelar som ges om man arbetar för ditt företag. Söker du en yngre kandidat med mindre erfarenhet så kan det vara bra att redan i arbetsbeskrivningen vara tydlig med personens karriärväg och vilka kunskaper han eller hon kommer att få utveckla. Är personen mer senior, så kanske han eller hon lockas av en lång och stadig tillväxt eller kanske av andelar i företaget. Se även till att du i jobbeskrivningen har med information om ansvar, krav, fakta om ditt företag samt kontaktuppgifter och geografisk placering.

Passiva kandidater

Tänk att runt 70-80 procent av alla kandidater som passar perfekt till din utlysta tjänst inte söker jobbet aktivt. Ändå visar en undersökning från ”LinkedIn Talent Solutions” att runt 87% av alla anställda är öppna för nya möjligheter – oavsett om de aktivt söker eller inte.

Detta betyder att du måste leta brett och djupt om du ska ha en chans att hitta dessa passiva kandidater som inte söker aktivt efter ett nytt jobb. Ett tips är att tänka som du gör när du försöker hitta en ny kund. För visst vill du inte bara sälja din produkter till de som aktivt söker efter det du säljer? Ibland måste man hitta sätt att övertyga och skapa intresse för en tjänst även för dem som inte till en början aktivt letade.

Nätverk och rekommendationer

Ofta känner du någon, som känner någon, som är en perfekt match för det utannonserade jobbet. Kontaktnät och tips från andra är en av många anledningar till varför nätverk spås bli allt viktigare i framtiden. Ett stort nätverk kan inte bara hjälpa dig att hitta rätt kandidat, det kan även korta ner tiden det tar att rekrytera. Utnyttja därför alltid ditt nätverk när det är dags att rekrytera. Vi på E-commerce Recruit kan exempelvis stoltsera med ett av Sveriges största nätverk av e-handelskompentenser vilket gör att vi hittar de flesta av de kandidater vi rekryterar via vårt nätverk och inte via breda annonsplattformar.

Läs även: Rekrytera med hjälp av digital marknadsföring

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn