5 tips för att framgångsrikt rekrytera med digital marknadsföring
Rekrytera med digital marknadsföring

5 tips för att framgångsrikt rekrytera med digital marknadsföring

Tiden då det gick att lägga ut en annons på en marknadsplats är mångt om mycket förbi. Vill man hitta en topp-kandidat så behöver man idag använda någon form av socialt nätverk, ha en väl utvecklas webbsida samt arbeta aktivt med Content Marketing rörande bolagets varumärke och värderingar.

När du rekryterar personal till ditt företag så vill du inte ha många ansökningar – du vill ha rätt ansökningar. Tanken är precis som i din e-handel. Du vill inte bara ha trafik till din butik, du vill ha trafik som konverterar. Genom att göra ett gediget förarbete så säkerställer du ett bättre utfall samt att du inte slösar tid på fel saker. Vi kommer längre ner på denna sida ge dig tips som du bör tänka på när du ska rekrytera personal.

Vill du ha hjälp att hitta rätt person att anställa eller hyra så kontakta oss gärna.

5 tips för att rekrytera med digital marknadsföring

  1. Tänk som du gör med digital marknadsföring.De kunskaper som du eller er marknadsavdelningen har kring hur man hittar potentiella kunder är lika tillämpbara när det kommer till att hitta kandidater. Tänk på rekryteringsprocessen som din ”sales funnel”, där målsättningen är en person att anställa. Om du tänker på detta sätt så blir det också självklart för de flesta att man online kan optimera, ändra och testa – även i rekryteringsprocessen – för att säkerställa ett bra slutresultat.
  2. Skapa en kandidatprofil.Har du arbetat med digital marknadsföring så vet du också att det första steget för att snäva av sökandet efter rätt målgrupp är att måla upp en bild av kunden med hjälp av demografiska och intressebaserade faktorer. Du behöver med andra ord fråga dig: Vem ska jag anställa? Och Var finns personen jag ska anställa?Med hjälp av dessa frågor kan du måla upp bilden av den du söker. Gräv ner dig i de två frågeställningarna för att få svar på var din önskade kandidat sannolikt letar efter jobbinformation, vilken utbildningar har personen, vilken yrkeserfarenhet har personen, var söker personen inspiration och kunskap samt vad är viktigt för personen när de tar ett karriärbeslut. Utöver detta bör du såklart tänka på vilka personlighetsdrag du önskar, utifrån roll och organisation, samt inte minst var i landet arbetsplatsen är.
  3. Spåra och analysera kvaliteten på dina ansökningar. Ett bra sätt att löpande förbättra dina resultat är att regelbundet testa och följa upp. Genom att spåra och analysera så kan man idag se från vilken kanal olika kandidater kommer. På sikt vet man också var man ska leta för att hitta en viss typ av kompetens. Med dagens teknik kan man inte bara se var en kandidat kommer ifrån. Det är även möjligt att se hur mycket tid de ligger på olika delar av din webbsida. Hur skiljer sig egentligen engagemanget hos de sökande beroende på hur de hittat ditt företag?
  4. Arbeta aktivt med Content Marketing.Tiden då du fritt kunde välja från en pool av toppkandidater är förbi. Idag måste du vara en attraktiv arbetsgivare som folk vill söka sig till. Du kan lämna detta åt slumpen och hoppas att informationen ni har tillgänglig på sajten ger en rättvisande bild av ert företag. ELLER så kan ni arbeta aktivt med en content-strategi som visar den bild ni önskar ge av er verksamhet och dess kultur.Med rätt information om hur det är att arbeta hos er så kan ni inte bara få fler sökande, ni får även i högre grad rätt sökande utifrån era värderingar och er arbetskultur. Exakt vilket innehåll ni har är upp till er, men det är viktigt att det ger en rättvis bild av ert företag som en arbetsgivare. Har ni möjlighet så lägg upp videos på er sajt som visar exempel på er företagskultur, skriv blogginlägg om er arbetsmiljö, lägg upp intervjuer av anställda, publicera vilka välgörenhetsprojekt ni stöttar och mycket mer.
  5. Maximera din synlighet online.Precis som med all digital marknadsföring så gäller det i slutändan att synas så mycket som bara möjligt för den målgrupp du vill attrahera. Var du ska synas bör du ha fått fram under arbetet med kandidatprofilen. En bra grund är att synas i nischade nätverk. Detta kan vara i sociala medier eller i yrkesnätverk där kandidater med din önskade profil kan hittas. Idag finns det nätverk för de flesta specialistkompetenser inom e-handel och om inte annat så har vi på E-commerce Recruit ett av Sveriges största nätverk av e-handelskompetenser.

Börja din rekryteringsprocess idag

Många av dessa tips kan du snabbt komma igång med och de kommer att ge dig en bra grund för att få bra sökande till din lediga tjänst.

Vill du ha hjälp att komma i kontakt med marknadens bästa kandidater, så hjälper vi på E-commerce Recruit gärna till. Vi är experter på att hitta personal till digitala tjänster och till tjänster som du hittar på ett e-handelsföretag. Vi har över 10 års erfarenhet av både rekrytering och e-handel. Låt oss hjälpa dig att hitta din nästa person att anställa.

Kontakta oss idag för mer information eller offert. En offert är alltid kostnadsfri och utan förbindelser.

Detta inlägg har en kommentar

Lämna ett svar

Stäng meny

Vill du ha hjälp?

Vi skräddarsyr alltid våra lösningar utifrån just ditt behov och dina förutsättningar. Vad sägs om en dialog om hur vi bäst kan hjälpa just dig? 

En offert är helt kostnadsfri och ej bindande. 
Du kan även ringa 010-199 35 50