Fyrklövern har sedan 1974 skapat produkter och kollektioner av hög kvalitet inom porslin, glas och inredning för livets alla speciella tillfällen med målet är att bli en viktig och självklar del av människors hem. Nu tar Fyrklövern sitt nästa steg för att digitalisera hela köp- och upplevelseresan.
Fyrklövern har nyligen lanserat en ny e-handel och har även anställt ett nytt team av experter som ska hjälpa till vid deras satsning framåt. Målet med satsningen är att öka försäljningstakten samtidigt som man har ett fokus på lönsamhet.
”Det är ingen hemlighet att Fyrklövern dragits med sviktande försäljningssiffror och resultat de senaste åren. Men vi har nu en satt en aggressiv tillväxtplan de kommande 3 åren. Utöver det kommer vi också satsa på en tydligare B2B-strategi i Norden och expansion med vår egen e-handel i Europa, där först på tur är Tyskland.” säger Cecilia Karlsson som är Nordic Sales & Marketing Manager på Fyrklövern.
Fyrklövern har varit väldigt starka på att leverera produkter direkt till kund genom bland annat telefonförsäljning. De senaste åren har de sett ett växande behov av att förbättra och göra den digitala kundupplevelsen för sitt varumärke mer tydlig och engagerande. Det är därför som de nu uppdaterat sin grafiska profil och tagit fram en helt ny identitet med ett unikt uttryck som erbjuder något helt nytt i sin bransch och på marknaden.
Cecilia på Fyrklövern förklarar vidare att deras mål är att bli en viktig och självklar del av människors hem. Vårt mål är kaxigt och enkelt:
”Fyrklövern, en självklar plats i alla människors hem!”
Vi vill vara en del av människors upplevelser och minnen som ska stå för de spontana, uppsluppna ögonblicken som stannar i minnet för evigt. Vi vill föra människor närmare varandra och genom våra produkter förhöja de speciella tillfällena. Vårt namn har fått en mer organisk karaktär och vi vill med det flörta med naturen och det som ett riktigt fyrklöver står för. Dvs det unika! Det går ungefär 10 000 trebladiga klöver på varje fyrklöver. Har du hittat ett fyrklöver har du hittat något unikt. På samma sätt vill vi förmedla känslan av unikhet i våra produkter. säger Cecilia Karlsson
Organisationen anpassas och utvecklas
Inför årets satsning så rekryterades tre nyckelroller till bolaget med hjälp av E-commerce Recruit; en CRM Manager- Sonny Dzabic, en Performance Marketing Specialist- Stephanie Nguyen och en Digital Designer- Anna Schulz. Detta är roller som bolaget ser som helt avgörande i sin vidare satsning på sin e-handelsaffär.
Sonny, Stephanie och Anna säger alla att det varit spännande och utmanande att vara med på Fyrklöverns förändringsresa och de ser nu fram emot att få fortsätta utveckla bolagets e-handelsaffär.
Sonny, som är anställd under 2023 som CRM Manager beskriver satsningen utifrån sin roll på följande sätt:
”Sedan min början har jag ingått i projektet att lansera ny sajt samt uppsättning och integration av nya system/tjänster, framförallt vårt CRM. Med ett mer ”gediget” CRM-verktyg hoppas jag kunna leverera resultat med fler och bättre segmenteringar, relevanta marknadsinitiativ och optimerat/datadrivet upplägg, på ett resurseffektivt sätt (dvs, lämna ”spray and pray”-tänket). Genom att ständigt testa, utvärdera och arbeta enligt ovan ser jag mig bidra till en positiv utveckling, där min roll har en självklar plats hos Fyrklövern – precis som Fyrklövern har en självklar plats i alla människors hem.”
En viktig del i all framgång och alla nya satsningar är personalen. I en sådan här stor satsning, som Fyrklövern gör, så behöver varje individ ha rätt kunskap inom sitt respektive område samtidigt som alla har rätt mindset. Fyrklövern är ett entreprenöriellt bolag där anställda är med i allt från beslut till utförande, vilket gör det viktigt att anställda har en stark vilja att vara med och påverka bolaget och sin egen utveckling framåt. Som partner för att hitta rätt kompetens, så valde Fyrklövern att samarbeta med E-commerce Recruit.
”E-commerce recruit har varit en väldigt viktig samarbetspartner i denna process. Det var tydligt redan från början att E-commerce recruit förstod oss som företag och var vi befann oss. Det gjorde att vi fick otroligt skarpa och bra kandidatpresentationer, som gjorde vår process snabb och effektiv. Vi kände också direkt att man på E-commerce recruit förstod vad som var viktigt när det kom till den personliga aspekten hos medarbetare och vilka värderingar som var viktigt för oss framåt. Vi är ett familjeägt bolag och vi vill också skapa och bibehålla en familjär känsla med korta beslutsvägar i företaget.” säger Cecilia Karlsson