Baume Essentials: att starta e-handel inom hållbart mode

I detta avsnitt möter vi systrarna Michaela och Denise Baumgartner, grundare av BAUME ESSENTIALS– ett varumärke som designar lounge-underkläder i premiumkvalitet med fokus på både stil och hållbarhet.

I intervjun berättar Michaela och Denise om resan från idé till färdig kollektion – hur de gick från att klippa och nåla hemma till att lansera en egen produktlinje i Portugal. Vi pratar om valet av materialet Tencel™ Lyocell, varför de bestämt sig för en helt EU-baserad leverantörskedja, och hur de har lärt sig e-handel från grunden genom både egna misstag och smarta samarbeten.

Vi får också höra om utmaningarna med att lansera ett nytt varumärke i en konkurrensutsatt bransch, vikten av nätverk och mindset, samt deras bästa råd till andra entreprenörer som drömmer om att starta en e-handel.

Lyssna här eller där poddar finns:

Medverkande: Michaela & Denise Baumgartner
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting

__

Råd för framgång

Systrarna ger i intervjun ett par råd till dig som vill starta ett framgångsrikt företag:

  • Våga starta – bara kör igång. Vänta inte för länge, lösningar kommer längs vägen och du kommer aldrig ångra att du testade.
  • Bygg ett nätverk av entreprenörer. Att kunna bolla med andra i samma situation eller som ligger lite före är ovärderligt, särskilt under tuffare perioder.
  • Jobba med ditt mindset. Entreprenörsresan är utmanande och kräver att man är mentalt stark och uthållig.
  • Ta in hjälp där du saknar kunskap. Om du har möjlighet, våga investera i stöd från experter eller byråer inom områden du själv inte behärskar.
  • Satsa på det du tycker är roligt. Det man gillar att göra blir man ofta också bäst på.
  • Byt kunskap med andra. Hjälp någon med det du är bra på, och lär dig av dem där du själv behöver växa.
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

E-handel med SmartaSaker

I detta avsnitt träffar vi Ella Stemme från företaget SmartaSaker. Bolaget började sälja via e-handel redan 2006 och omsätter idag 63 miljoner kronor. De fokuserar på att ha lösningar för allt – och säljer

Se avsnitt »

Jonathan Fogelberg, Optimize Nutrition

I detta avsnitt träffar vi Jonathan Fogelberg som dels driver ett bolag inom online coachning och dels ett e-handelsbolag inom kosttillskott, som heter Optimize Nutrition. Jonathan började bygga upp sin coachingverksamhet och en stor

Se avsnitt »

Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal. Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning. Under sammankomsten

Se avsnitt »
Lexington Kristina Lindhe

Lexington, Kristina Lindhe

I detta avsnitt träffar vi Kristina Lindhe, som tillsammans med sina partners grundande Lexington Company 1997. Under två decennier byggde hon upp ett globalt varumärke med rötter i New England-stilen. I detta avsnitt så

Se avsnitt »
UX design E-handel

Anna Selander, UX för E-handel

I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux. Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design.

Se avsnitt »
Stefan Kasumovic från företaget Crazyride

CRAZYRIDE, Stefan Kasumovic

I detta avsnitt träffar vi Stefan Kasumovic som är grundare till företaget Crazyride.se. Detta är ett bolag som säljer extraljus och belysning till fordon. Han startade med 712 kronor och idag omsätter de runt

Se avsnitt »
Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!