Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal.

Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning.

Under sammankomsten intervjuade flera av gästerna för att få höra deras bästa tips för hur man kan lyckas när man vill ge sig in i nya marknader utanför Sverige. Först i avsnittet intervjuar jag Jonas Breding, som är ansvar för PayPal i Norra Europa. Han ger i intervjun flera insikter om hur PayPal kan hjälpa företag att gå internationellt och om hans lärdomar kring detta.

Jonas berör även en nysläppt rapport om internationell handel som PayPal tagit fram, som innehåller insikter från både kunder och företag på temat. Denna rapport kan du ladda ner här; https://www.paypalobjects.com/marketing/web23/ie/campaign/enterprise/accept-paypal-crossborder/IDCxPayPal-Infobrief-Cross-Border-Commerce.pdf

I vimlet på PayPal Connect så intervjuar jag även fyra höjdare inom e-handel och internationalisering för att få höra om deras erfarenhet och lärdomar på området. Du hör mig intervjuar Gustav Wallsten, onlineansvarig på Lyko, Carl Lind som är Head of Stores på Haypp Group, Alexandra Wahlqvist, VD på Photowall och Anders Wall, vd på Dormy.

Tidsstämplar
0:00:25 – intro
0:02:24 – Jonas Breding (PayPal)
0:15:03 – Gustav Wallsten (Lyko)
0:22:46 – Carl Lind (Haypp Group)
0:29:43– Alexandra Wahlqvist (Photowall)
0:36:15 – Anders Wall (Dormy)


____

Disclaimer
Informationen i detta avsnitt är generell och ger inga garantier för att du ska lyckas. Den tar heller inte hänsyn till specifika mål, behov eller finansiell situation. För att kunna använda och utnyttja fördelarna med PayPal, exempelvis för att skicka och ta emot pengar, så krävs det att man har ett aktivt PayPal-konto.

I intervjun nämner Jonas Breding att PayPal har 400 miljoner konsumenter. Med detta avses ”aktiva konton”. Se gärna PayPals tillgängliga investerarrapporter för de senaste och korrekta uppgifter.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Anton Karlsson, Vasafiskerian

I till detta avsnitt vi pratar vi med Anton Karlsson, en av grundarna till Vasafiskerian, där han ansvarar för e-handeln och den digitala marknadsföringen. Vasafiskerian säljer färskfryst fisk och skaldjur och startades så sent

Se avsnitt »

E-handel med SmartaSaker

I detta avsnitt träffar vi Ella Stemme från företaget SmartaSaker. Bolaget började sälja via e-handel redan 2006 och omsätter idag 63 miljoner kronor. De fokuserar på att ha lösningar för allt – och säljer

Se avsnitt »

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »

Christer Pettersson, Författare

Starta E-handel, Tips för att lyckas   I detta avsnitt pratar vi om att ”starta e-handel”. Vad ska man tänka på innan man drar igång? Hur ska man tänka kring val av plattform, lagerlösningar

Se avsnitt »

MEDS, Björn Thorngren

I detta avsnitt träffar jag Björn Thorngren från nätapoteket MEDS. Detta är andra gången som Björn är med i podden och vill du höra hela grundarstoryn så ska du lyssna på avsnitt 18, där

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!