Framgångstips för och av e-handlare
Många drömmer om att starta en riktigt framgångsrik e-handel, men hur gör man egentligen för att lyckas? Jonny Rosengren, som är podcastvärd för vår podcast E-commerce SUCCESS – en podd om framgångsrik e-handel – har under tio avsnitt ställt den magiska frågan till framgångsrika e-handlare.
”Att få chansen att träffa alla dessa entreprenörer och dessutom få lov att ställa alla de frågor som man själv är så grymt nyfiken på har varit en fantastisk erfarenhet. Min favoritfråga är helt klart min sista fråga i varje avsnitt där jag ber entreprenören att ge 3 stycken råd till någon som vill starta en framgångsrik e-handel”, säger Jonny Rosengren.
Under våren har Jonny Rosengren träffat entreprenörer som exempelvis Henrik Grundén, grundare till Stronger, Rickard Lyko, VD och grundare till Lyko.se, Hossein Sadr grundare till Carpet Vista, och Måns Danielsson medgrundare och tidigare VD på Mat.se. Han har även träffat ett par högt uppsatta e-handelspersonligheter på internationella bolag såsom Kristoffer Väliharju, VD på Cdon.com och Monika Dagberg, E-handelschef på Granngården
Här nedan delar Jonny med sig av de råd han fått under intervjuerna. Råd som garanterat kan hjälpa den som drömmer om att lyckas och nå framgång inom e-handel.
31 råd från tio framgångsrika e-handlare
John Ekström grundare klädföretaget John Henric:
- Vill du bli bra på något – kör stenhårt och ge 100%. Det finns inga genvägar.
- Du kan bli bäst även om du inte kan allt idag. Spåra allt och lär dig så mycket du kan längst med vägen. Drivet är viktigare än din grundkunskap.
- Beta av punkt för punkt. Många bäckar små ger resultat, så tvivla inte för att inte allt händer direkt.
Hossein Sadr grundare Carpet Vista:
- Fokusera på produkt och produktsortiment. Det måste vara tillräckligt nischade produkter, ha hög marginal/täckningsbidrag , vara lätta att förpacka, fungera internationellt och ha ett eget varumärke.
- Ha en tydlig plan och utarbeta en affärs-, marknads- och e-handelsstrategi. Även affärsmodellen måste vara extremt tydlig.
- Se till att omge er med kompetent folk med rätt inställning och med 100% fokus. Det går inte att bedriva en framgångsrik e-handel med vänsterhanden utan e-handel är en verksamhet för sig som kräver 100% fokus.
Peter Eriksson medgrundare Nelly:
- Var unik eller ha jäkligt mycket kapital.
- Lyssna på kunderna och anpassa verksamheten efter det. Våga också att ta betalt för dina produkter.
- Det finns inga genvägar – stenhårt arbete krävs för att lyckas.
Andreas och Carina grundare Smilebutiken:
- Lägg inte tid på att skapa en massa saker innan du vet vad kunden vill ha.
- Fundera på kapital redan tidigt och hur du kan finansiera din resa.
- Skaffa en riktigt skön säng – framgång kräver hårt arbete och effektiv sömn för att klara av det.
Rickard Kemfors, VD Panduro
- Fundera över ditt sortiment så att det tillför något unikt. Att bli bättre på marknadsföring och pris kommer sannolikt inte vara tillräckligt i framtiden.
- Välj skalbar teknik och teknik där det finns flera konsulter som kan leverera. Bygg inte in er i ett hörn där ni låses fast till en enskild leverantör.
- Pröva er fram. Ta inte in en massa strategikonsulter utan prova själv vad som fungerar och inte fungerar.
Henrik Grundén medgrundare STRONGER
- Hitta en nisch. Var tydlig och avgränsa dig tidigt. En produkt kan inte funka för alla så det gäller att välja vem man vill nå.
- Hitta en produkt som har en relation till kunden. En produkt som kunden vill dela och sprida.
- Ha en produkt som är anpassad för e-handelslandskapet. Den ska vara lätt att skicka och lagerhålla.
Monika Dagberg, Ehandelschef Granngården
- Titta på vilken kontext du är. Utgå från bolagets fördelar och kärnkompetenser.
- Utgå alltid för kunden och kundens förväntningar på kundresan.
- Ha ett bra erbjudande där du själv tjänar pengar och kunden är nöjd. Säkerställ att det är en win-win för dig och kunden.
Rickard Lyko, VD och grundare Lyko.se
- Fundera tidigt på var trafiken ska komma ifrån. Det är lätt att man fokuserar på sin lösning så mycket att man ibland missar svårigheten att driva trafik. I dagens konkurrens är det svårt att bli hittad, vilket även gäller om man har en bra lösning.
- Hitta din nisch. Idag är det svårt att ta plats på marknaden så det gäller att hitta ett hål som man kan äga – eller ha tur och tajming med sin lansering.
- Tänk över om du vill göra allt själv eller om du ska ta hjälp. Man kan inte vara bäst på allt och saker blir snabbt komplicerade.
Kristoffer Valiharju, VD Cdon.com
- Förstå din marknad, så att du lyckas skapa värde för kunden.
- Designa din kundupplevelse från början.
- Bygg ditt företag runt kundupplevelsen och inkludera alla faktorer som kan bidra.
Måns Danielsson medgrundare Mat.se
- Säkerställ att det finns ett kundbehov. Många startar för att de själv har ett behov men de undersöker inte om det finns ett reellt kundbehov hos andra.
- Brinn för det kundbehov du har. Vill du bara tjäna pengar så kommer du sannolikt inte att lyckas, utan du måste ha en tanke på att verkligen lösa ett problem för kunden.
- Få med dig kompetens. Alldeles för många startar utan att ha hela paletten av kompetens. Man kan IT, men inte logistik, etc.
- Säkerställ att du har kapital och en plan för hur du ska lösa eventuella framtida problem med kassaflöde.
Mer om dessa råd kan ni höra i intervjuerna på E-commerce SUCCESS – www.ecommercesuccess.se. Du hittar podcasten där poddar finns.
PS. läs gärna mer om våra rekryteringstjänster – E-commerce recruit är experter på att hjälpa växande e-handelsföretag att hitta sin nästa stjärna.
Om E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel
Detta är en podcast för alla som vill inspireras och få kunskap om e-handel och digital marknadsföring. Bakom podcasten står rekryteringsföretaget E-commerce Recruit som fokuserar 100% på rekrytering till digitala tjänster och e-handel. Podcasten startades i början av 2019 och publicerar ett till två nya avsnitt varje månad. Podcastvärd är Jonny Rosengren.