En jobbannons missar 70% av alla jobbsökande

Enligt Linkedin så är 70% av alla möjliga arbetssökande passiva kandidater. Detta innebär att endast 30% av det möjliga urvalet kommer att hitta din jobbannons när du letar personal via de traditionella kanalerna.

När du går ut med ett nytt jobb så vill du hitta de absolut bästa kandidaterna till tjänsten. Men för att göra detta så måste du gå bortom jobbannonsen och använda andra sätt för att hitta rätt talanger för den utlysta tjänsten.

I denna artikel får du konkreta tips på hur du kan göra för att verkligen hitta de bästa kandidaterna – och inte bara de som aktivt söker jobb.

Aktiva vs passiva kandidater

Aktiva kandidater är de individer som aktivt letar ett nytt jobb. Passiva kandidater är de som inte aktivt letar efter ett nytt jobb. Passiva kandidater är med andra ord de som redan har ett jobb, som de kanske är nöjda med eller som de kan tänka sig att byta ifrån om de presenteras för rätt möjlighet.

Varför vill du nå de passiva kandidaterna?

Varje dag så vill en chef eller ledare att deras anställda ska prestera på topp för att nå bolaget målsättningar. För att göra detta så gäller det att man har rätt person i organisationen som verkligen kan uppgiften, har rätt kunskap och som har motivation för att nå den gemensamma målsättningen.

Hur har du den största sannolikheten att hitta den bästa individen för din organisation?

Enligt en en rapport från LinkedIn så presterar de kandidater bättre, än aktivt sökande, som redan ett jobb som de trivs med och där de varje dag kämpar för att nå sina och bolagets mål. Denna kandidat är därför inte ute och letar jobbannonser. Om de får din lediga roll presenterad för sig, så kan de dock mycket väl vara intresserade. Genom att aktivera de passiva kandidaten så får du alltså inte bara fler kandidater att välja mellan, du får sannolikt även bättre kandidater.

Hur når man de 70% som är passiva kandidater?

De magiska orden är search och nätverk.

Genom search kan man proaktivt söka upp de bästa kandidaterna för en viss roll och aktivt presentera rollen för den tilltänka kandidaten. På detta sätt kan man förvandla en passiv kandidat till en aktiv kandidat för den specifika rollen.

Genom ett stort nätverk inom exempelvis en viss bransch så har man över tid byggt upp ett kontaktnät och en kännedom om vem som en s.k. ”topp performer”. Vi på E-commerce Recruit har exempelvis ett nätverk via vår kandidatbank på över 25 000 digitala kompetenser, vilket ger ett enormt försprång när det kommer till att hitta denna kompetens.

Vägen framåt

Att hitta och rekrytera de bästa kandidaterna är en utmaning både sett till tid och kostnad. Rätt vs fel person kan vara en skillnad på enorma summor pengar, både sett till ovan nämnda tid och kostnad, men även sett till alternativkostnaden. Tänk om ni anställt någon som skulle kunna leverera lite mer.

Hur kan E-commerce Recruit hjälpa dig? 

I alla våra processer så kommer den vinnande kandidaten i en majoritet av alla fall från vårt interna nätverk. Detta har vi byggt upp över tid där vi har kontinuerlig dialog med individer med digital kompetens. Vi vet därför när individer är på väg att byta jobb, vilka roller de är intresserade av och vilket som är deras nästa önskade steg. I alla våra processer så ingår även Search som en naturlig del. Med vårt arbetssätt så säkrar vi att vi har de allra bästa tillgängliga kandidaterna på marknaden för just din roll.

Vi tar gärna en dialog och ser hur vi kan hjälpa just dig att hitta digital kompetens. Kontakta oss.

E-commerce Recruit
Genom oss kan du rekrytera eller hyra personal med digital kompetens inom projektledning, marknadsföring, försäljning eller affärsutveckling.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn