E-commerce and Marketing Manager – Dogman
AB Dogman är idag Nordens ledande aktör inom husdjurstillbehör och importerar, distribuerar och marknadsför produkter inom husdjurssegmentet samt häst och ryttare. Vi utvecklar vårt sortiment inom våra varumärken Dogman, Jacson och Kennel Equip med visionen om att skapa ”Den bästa vardagen för våra vänner”. Med hög servicenivå och sortimentsbredd ökar vi våra företagskunders konkurrenskraft och lönsamhet inom kategorin och driver försäljningen genom stort fokus på slutkonsument. Dogman finns idag representerade med bolag i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsätter 350 MSEK med god lönsamhet. Dogman är grundat 1965 och ägs av BrA Invest.
I september 2017 förvärvade Dogman sina första butiker för att starta en egen butikskedja. Idag är vi sju butiker i Sverige och Norge. Under sommaren 2019 lanserades e-handel under eget varumärke. E-handel som affärsområde startade två år tidigare då en mindre norsk aktör förvärvades.
Dogman har sedan 2015 samarbetat med företaget Great Place to Work i strävan om att bli Sveriges bästa arbetsplats inom jämförbara branscher. De två senaste åren har Dogman blivit certifierade enligt Great Place to Works internationella standard och klassas som en av Sveriges bättre arbetsplatser
Dogman söker ny medarbetare som är marknadsansvarig för E-handel och Retail.
Har du en passion för försäljning och ledarskap? Har du erfarenhet av E-handel? Innehar kunskap och förmåga att skapa tillväxt med lönsamhet? Delar du dessutom synsättet att framgångsrikt ledarskap bygger på Mod, Intresse för människor och Tydlighet? Då tycker vi att du ska bli en del av vårt team!
Arbetsuppgifter
Den nyinrättade rollen, E-commerce and Marketing Manager, skall ha ett övergripande ansvar för att fortsatt utveckla bolaget inom e-handel och retail samt förbättra den totala kundmötesupplevelsen. Rollen är en nyckelposition för bolagets fortsatta resa inom affärsområdet. Tjänsten innebär brett arbete inom e-handel, retail och marknad med yttersta ansvar för P & L, bolagets marknadsbudget samt relevanta KPI:er.
För att bli framgångsrik i rollen krävs en hög ekonomisk förståelse kombinerat med praktiskt försäljningserfarenhet inom e-handel och retail. Du ska driva utvecklingen av affärsområdenas försäljningsverksamhet baserat på kundbehov, varumärkesvision och försäljningsmål, såväl analogt som digitalt.
Som E-commerce and Marketing Manager är du ansvarig för avdelningarna e-handel och marknad med idag totalt 7 personer. 4 av dessa arbetar med e-handel (Trafic Manager, Content Manager, Social media Manager och en E-commerce Manager), 3 personer arbetar med retailbenet (Brand Manager samt inom det grafiska yrket). För att leda dessa avdelningar, med differentierade bakgrunder och preferenser, är det av stor vikt att ha förståelse och kunnande kring hur man bygger ett starkt kommersiellt team med ett gemensamt mål. I det här arbetet motiverar och inspirerar du dina medarbetare genom ett dynamiskt och tryggt ledarskap. Det krävs även att du har ett strategiskt synsätt med en god förmåga att bryta ned bolagets strategiska plan till operativa aktiviteter tillsammans med din chefsgrupp.
Som E-commerce and Marketing Manager rapporterar du till VD och är medlem ledningsgruppen.
Placering: Åstorp
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vem är du?
Vi letar efter dig som har erfarenhet inom e-handel och retail. Du har tidigare jobbat i en försäljningsintensiv organisation inom B2C . Det är meriterande om du har erfarenhet av försäljningen både via butik och digitalt. Du har betydande erfarenhet av chefsposition med resultat- och personalansvar, samt vana av att leda andra. Du besitter även goda kunskaper i ekonomi, budgetarbete och resultatanalys.
En tidigare medarbetare skulle i referens beskriva dig som handlingskraftig, säljkunnig och en empatisk och tydlig ledare. Som chef på Dogman leder du genom närvaro och tillgänglighet. Du tror på att man med ”uppkavlade ärmar” löser utmaningar tillsammans. Våra chefer är operativa, delaktiga och bidrar genom att agera ”best practice”. Vi tror att data och kunskap är viktigt, men vi tror ännu mer på handling och exekutering.
Som person uppskattas du för ditt positiva förhållningssätt och för att du gärna sträcker ut en hjälpande hand när det behövs. Du har stor fördel av att du är flexibel, förtroendeingivande och prestigelös. Du tycker det är roligt att jobba i ett företag med högt tempo och tydliga mål.
Vad erbjuder vi?
Förutom att erbjuda en spännande tjänst i ett växande bolag erbjuder vi en arbetsplats med nästan lika många hundar som människor, vilket enligt forskning gör oss både lyckligare och mer avslappnade. Vi fikar varje morgon, strör mer än gärna biobiljetter omkring oss, bjuder varandra på gofika varje vecka samt firar mycket och gärna.
Några av våra medarbetare beskriver oss såhär.
”Oändliga förmåner till anställda, en grym laganda och arbetsplatskultur samt mycket goda utvecklingsmöjligheter till de som visar framfötterna är några nyckelord som beskriver varför Dogman är en av de mest generösa arbetsplatser jag kommit i kontakt med.”
”Vi arbetar i en intressant bransch där man kan påverka utgången på företagets resultat genom det arbete vi dagligen gör. Engagerade och dedikerade medarbetare!”
”Jag tycker att man i organisationen hela tiden jobbar för utveckling och förbättring. En arbetsplats som inte bara anställer folk för att arbeta utan för att utvecklas och få vara med att bidra. Och inte nog med det, fantastiska och extremt kunniga människor på alla olika positioner. En RIKTIGT bra arbetsplats.”
Ansökan
Tycker du att du känner igen dig i beskrivningen ovan? I så fall är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi tillämpar löpande urval och tillträde är snarast, vilket gör att vi behöver din återkoppling inom kort. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Kontakt: Sanny Malmberg
Sanny@ecommercerecruit.se, 072-600 64 22