E-commerce recruit har precis öppnat dörren till en ny och länge efterfrågad nisch i rekryteringsbranschen – e-handel. Bland grundarna finns personer med både mångårig erfarenhet av rekrytering inom e-handelsbranschen samt en lång erfarenhet av att driva och utveckla e-handelsföretag.
- E-handelsmarknaden växer så det knakar och fram till idag har det inte funnits någon aktör som fullt ut kan både e-handelsbranschen och rekrytering. Vi är ett par rekryterare och e-handlare som tillsammans startat ett nischat rekryteringsföretag med fokus endast på e-handel och digitala tjänster, säger Sanny Malmberg en av medgrundarna.
- Sanny fortsätter: Med en lång erfarenhet av att rekrytera personal till företag inom e-handelsbranschen har vi skapat oss en djup förståelse och känsla för de som arbetar i branschen. Vi har sedan en tid tillbaka påbörjat arbetet med att bygga Sveriges största nätverk av personer som brinner för e-handel. Redan nu är vi på god väg och för varje dag är det allt fler som ansluter sig till vårt nätverk.
E-handelsbranschen växer med runt 16 procent årligen och uppgår just nu till 67 miljarder kronor, vilket är 9% av landets detaljhandel*. Allt fler traditionella butiksverksamheter har valt att satsa mer och mer på e-handel och många nya bolag väljer att ha e-handel som sin enda säljplattform. Efterhand som branschen vuxit har behovet av kunnig och kompetent personal vuxit allt snabbare. Många bolag som arbetar med e-handel och digital media upplever att det är svårt att hitta rätt person när de ska anställa.
– Daniel, som också är en av medgrundarna, säger: ”Förr letade företag efter en bred kompetens inom e-handel. De ville ha folk som kunde alla områden såsom SEO, SEM, Sociala medier mm, men nu är det allt mer expertroller som efterfrågas. Det finns idag en helt annan förståelse för att man inte kan vara bäst på allt. En person som är väldigt duktig på sökmotoroptimering är inte alltid den som är bäst på Facebookannonsering och tvärtom.
Fokus för E-commerce recruit framåt är att utveckla den digitala närvaron i samarbete med våra kunder och vårt kandidatnätverk. Vi satsar nu på en snabb tillväxt och även om vårt huvudkontor finns i södra Sverige så har vi redan nu verksamhet i både Stockholm och Göteborg. Vår målsättning är att vi liksom e-handlarna ska kunna finnas över hela landet.
Tre snabba frågor till två av medgrundarna:
Varför behövs det en nischad aktör inom området e-handel?
Sanny: E-handelsbranschen är idag en av de branscher som är under störst tillväxt och utveckling. Samtidigt saknas det en aktör som har förståelse för hur kompetensbehoven ser ut idag och hur det kommer att se ut framöver hos de företag som bedriver e-handel eller ska digitalisera sin verksamhet. Vi arbetar bara med e-handlare och man blir bäst när man fokuserar!
Vad har ni för erfarenhet av branschen?
Daniel: Vi har haft förmånen att under många år samarbeta med några av nordens starkaste och mest snabbväxande e-handelsaktörer under deras tillväxtresor. Vi har även e-handlare i vår ägarstruktur och sitter på ett kontor där flera olika e-handelsföretag har sitt säte.
Var ser ni att bolaget är om tre år?
Om tre år är vi en viktig spelare för e-handelssektorn i norden och en bidragande faktor till branschen och företags utveckling. Vi är även övertygade om att vi vid det laget har alla svenska e-handlare och digitala experter i vårt nätverk och därför är det naturliga valet när det är dags att rekrytera personal.
*Källa: PostNord, siffran avser 2017 vs 2016 och är publicerad i E-barometern.