John Henric, John Ekström, CEO och grundare

Årliga konkursmöte och 10x tillväxt online

 

I detta avsnitt där jag träffar John Ekström från John Henric. Jag träffade John första gången för 4 år sedan då han medverkade i podden och berättade om hur de startade sitt bolag och fick i gång försäljningen som då låg på 15 miljoner kronor via e-handeln. Nu fyra år senare får vi höra hur de sedan dess tagit sig igenom pandemin och den rådande lågkonjunkturen och samtidigt öka sin omsättning via e-handel till över 150 miljoner kronor.

John Henric har utöver sin e-handel fysiska butiker både i Sverige och internationellt. Något som blev besvärligt när pandemin slog till. John och hans medgrundare, Nicklas, var dock tidigt redo på det värsta. Det var inte för att de förutspådde pandemins konsekvenser bättre än något annan – det var för att de redan hade årliga konkursmöte där de proaktivt skar hårt i sina kostnader.

I intervjun får vi också höra om hur det gick till när de tog sig igenom en ekonomisk tuff period, om när de efter pandemin tog in externt kapital samt om hur de utvecklat sin organisation och sina arbetssätt för att lyckas med och för att hantera den extremt höga tillväxten.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Råd för framgång

John ger i intervjun även råd till alla som vill lyckas med sitt e-handelsföretag. Råden är:

  • Först och främst så gäller det att jobba stenhårt. Man måste ha en vision, ett mål och en strategi, men arbetet med detta får inte äta upp tiden. Det som gör skillnad är att jobba hårt och att få saker gjorda.
  • Fail fast. Gör saker fort och testa dig fram. Fastna inte i att försöka göra den perfekta lanseringen, ha den perfekta idéen eller den perfekta kampanjen. Implementera snabbt och testa – Blir det fel så vet man att man inte ska lägga tid på något. Det är bättre att få reda på detta snabbt och korrigera. På så sätt tar man sig hela tiden framåt.
  • Var väldigt paranoid. Detta handlar om att något alltid kommer att gå fel eller att något negativt kommer att hända. Det gäller därför att alltid vara förberedd och redo för det värsta och att lägga en strategi för det.
  • Hire and fire. Tveka inte att avsluta personal som inte presterar eller som påverkar din business negativt. Medarbetaren är det viktigaste vi har för att lyckas så det måste bli rätt och ett företag måste ha personal som drar åt samma håll.

Tidigare avsnitt

Här kan du höra vår första intervju med John Henric från 2019 där han berättar om hur allting startade.

Bolaget John Henric började sin resa som grossist och grundarna plockade fram en kollektion för att sedan åka runt till butiker för att presentera sina produkter. Detta var ingen lätt resa! I bakhuvudet hade John och Nicklas dock hela tiden tanken på att lansera varumärkesbutiker där de kunde sälja sitt eget sortiment.

Efter några år gjorde de slag i sak och idag har de flera butiker i både Sverige och i övriga Europa. De tvekade länge men valde till slut att även lansera en e-handel. John lärde sig allt om e-handelsplattformar och SEO och satte igång verksamheten. Det var inte alls så enkelt som de hade hoppats men med hårt arbeta lyckades få igång sin satsning.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Jorge Castro SEO optimera din e-handel för 2025

Jorge Castro SEO

I detta avsnitt träffar vi SEO-gurun Jorge Castro. Avsnittet är fullspäckat med innehåll om hur du kan framtidssäkra ditt SEO-arbete, om do och don´ts när det kommer till SEO-arbete och AI samt om hur

Se avsnitt »
Patrik Illerstig Carla

CARLA.SE, Patrik Illerstig

Elbilar på nätet – Carla.se I detta avsnitt träffar vi Patrik Illerstig som är VD och en av grundarna till Carla.se – en e-handlare som fokuserar på att sälja och köpa elbilar på nätet.

Se avsnitt »

E-handel med SmartaSaker

I detta avsnitt träffar vi Ella Stemme från företaget SmartaSaker. Bolaget började sälja via e-handel redan 2006 och omsätter idag 63 miljoner kronor. De fokuserar på att ha lösningar för allt – och säljer

Se avsnitt »

Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal. Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning. Under sammankomsten

Se avsnitt »

KEJSAR, Leo och Keywan

I detta avsnitt träffar vi Leo och Keywan från bolaget Kejsar, som började med att sälja smycken till män, där den så kallade kejsarlänken var den första produkten som de lanserade. Bolaget startades först

Se avsnitt »

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »

Mikael Nelderup, TwistBoxes

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Mikael Nelderup, grundare av TwistBoxes – en revolutionerande takbox som du kan rulla ihop och bära som en golfbag på ryggen. Med över 35 års

Se avsnitt »
By Banoo intervju podcast

By Banoo, Persheng & Perdica Babaheidari

I detta avsnitt pratar vi med systrarna Persheng och Perdica, grundare av väskvarumärket By Banoo – ett premiumvarumärke med fokus på funktionella och stilrena jobbväskor för kvinnor. Två helt olika bakgrunder – läkare och

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!