Internationell e-handel – så lyckas du

Detta avsnitt är sponsrat av PayPal.

Jag, Jonny Rosengren, var i oktober 2024 på PayPal connect där e-handlare från hela Sverige träffades för att prata lärdomar och insikter rörande cross border försäljning.

Under sammankomsten intervjuade flera av gästerna för att få höra deras bästa tips för hur man kan lyckas när man vill ge sig in i nya marknader utanför Sverige. Först i avsnittet intervjuar jag Jonas Breding, som är ansvar för PayPal i Norra Europa. Han ger i intervjun flera insikter om hur PayPal kan hjälpa företag att gå internationellt och om hans lärdomar kring detta.

Jonas berör även en nysläppt rapport om internationell handel som PayPal tagit fram, som innehåller insikter från både kunder och företag på temat. Denna rapport kan du ladda ner här; https://www.paypalobjects.com/marketing/web23/ie/campaign/enterprise/accept-paypal-crossborder/IDCxPayPal-Infobrief-Cross-Border-Commerce.pdf

I vimlet på PayPal Connect så intervjuar jag även fyra höjdare inom e-handel och internationalisering för att få höra om deras erfarenhet och lärdomar på området. Du hör mig intervjuar Gustav Wallsten, onlineansvarig på Lyko, Carl Lind som är Head of Stores på Haypp Group, Alexandra Wahlqvist, VD på Photowall och Anders Wall, vd på Dormy.

Tidsstämplar
0:00:25 – intro
0:02:24 – Jonas Breding (PayPal)
0:15:03 – Gustav Wallsten (Lyko)
0:22:46 – Carl Lind (Haypp Group)
0:29:43– Alexandra Wahlqvist (Photowall)
0:36:15 – Anders Wall (Dormy)


____

Disclaimer
Informationen i detta avsnitt är generell och ger inga garantier för att du ska lyckas. Den tar heller inte hänsyn till specifika mål, behov eller finansiell situation. För att kunna använda och utnyttja fördelarna med PayPal, exempelvis för att skicka och ta emot pengar, så krävs det att man har ett aktivt PayPal-konto.

I intervjun nämner Jonas Breding att PayPal har 400 miljoner konsumenter. Med detta avses ”aktiva konton”. Se gärna PayPals tillgängliga investerarrapporter för de senaste och korrekta uppgifter.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »

KEJSAR, Leo och Keywan

I detta avsnitt träffar vi Leo och Keywan från bolaget Kejsar, som började med att sälja smycken till män, där den så kallade kejsarlänken var den första produkten som de lanserade. Bolaget startades först

Se avsnitt »
UX design E-handel

Anna Selander, UX för E-handel

I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux. Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design.

Se avsnitt »
martina sahl eldstickan

Eldstickan, Martina Sahl

Framgång utan en brinnande strategi   I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet. Martina är en person som kör

Se avsnitt »

Mikael Nelderup, TwistBoxes

Varmt välkommen till detta avsnitt där vi pratar med Mikael Nelderup, grundare av TwistBoxes – en revolutionerande takbox som du kan rulla ihop och bära som en golfbag på ryggen. Med över 35 års

Se avsnitt »
By Banoo intervju podcast

By Banoo, Persheng & Perdica Babaheidari

I detta avsnitt pratar vi med systrarna Persheng och Perdica, grundare av väskvarumärket By Banoo – ett premiumvarumärke med fokus på funktionella och stilrena jobbväskor för kvinnor. Två helt olika bakgrunder – läkare och

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!