MADLADY - De hittade sitt "WHY"
E-COMMERCE SUCCESS
AVSNITT #72
Madelene Fisch, MADLADY
I detta avsnitt träffar vi Madelene Fisch som tillsammans med sin man grundade E-handelsföretaget MADLADY.
Med en initial investering på 380 dollar 2011 nådde de efter några år en omsättning på runt 50 miljoner kronor där de sålde smycken, bikinis, väskor, kläder och en stor mängd andra produkter. De jagade ständigt den nya storsäljaren och mycket fokus låg på inköp och sourcing av produkter.
För ungefär tre år sedan tog de dock beslut om att de måste fokusera sin verksamhet på det som de är bäst på. Detta för att hitta sin motivation och sitt ”WHY”. Detta ledde till att de valde att lägga ner alla produkter förutom byxor som då redan stod för hälften av omsättningen. Planen framåt var att bli bäst på byxor och att erbjuda hållbara alternativ i en stor mängd längder, storlekar och stilar!
I denna intervju hör du hur allting började och hur de gjort för att lyckas med transformeringen att bygga en nischat och hållbart internationellt varumärke.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
Råd för framgång
Madelene ger i intervjun även 3 råd till alla som vill lyckas med sitt e-handelsföretag. Råden är:
- Fråga dig själv om du har du den rätta karaktären för att göra det här. Utan rätt karaktär så är det tufft att lyckas.
- Gör research på din produkt. Äg din produkt! Produktområdet måste uppfylla vissa förutsättningar för att du ska ha en chans att lyckas, exempelvis låg konkurrens, bra marginal, vara en konsumtionsvara, låga returer etc. Du ska också kunna stå bakom din produkt.
- Satsa tidigt på att bygga team. Ditt team är nämligen ditt allt!
Podcastvärd
Jonny Rosengren
jonny@ecommercerecruit.se
Vill du lyssna på fler avsnitt så sök efter E-commerce SUCCESS där du brukar lyssna på poddar. Du kan även besöka vår huvudsida via länken här nedan där du hittar alla avsnitt.
Låt oss hjälpa ditt företag också!
#GrowWithPassion