Christer Pettersson, Författare

Starta E-handel, Tips för att lyckas

 

I detta avsnitt pratar vi om att ”starta e-handel”. Vad ska man tänka på innan man drar igång? Hur ska man tänka kring val av plattform, lagerlösningar och kundresan? När man väl är live med shoppen, hur hittar man egentligen sina första kunder. Och slutligen, när man väl fått lite momentum i sin försäljning, hur tar man då nästa steg.

För att svara på dessa frågor så träffar jag Christer Pettersson som nu är aktuell med boken ”E-handel för alla”. En bok som handlar om just att starta och utveckla sin e-handel. Christer har mer än tjugo års praktiskt erfarenhet av e-handel och han har genom åren även gett ut ett tiotal böcker inom närbesläktade ämnen.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Råd för framgång

Christer  ger i intervjun även 3 råd till alla som vill lyckas med sitt e-handelsföretag. Råden är:

  • Ha ett öppet sinne för marknadsplatser, då det är en ytterligare kanal där man kan få försäljning.
  • Testa ständigt och optimera i din e-handel. Det finns alltid saker som kan göras lite bättre. Glöm inte bort att titta på kundomdöme så att du alltid har örat på rälsen.
  • Satsa på egna kanaler. Oavsett om du är stor eller liten så är det dyrt att skaffa kunder. Satsa därför på exempelvis organiska trafik via Google eller sociala medier för att på sikt få en billigare kundanskaffning.

Bonusråd

Det kommer att vara hårt jobb så ha tålamod och lägg din tid och kraft på rätt saker så ökar chansen att lyckas!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Stefan Kasumovic från företaget Crazyride

CRAZYRIDE, Stefan Kasumovic

I detta avsnitt träffar vi Stefan Kasumovic som är grundare till företaget Crazyride.se. Detta är ett bolag som säljer extraljus och belysning till fordon. Han startade med 712 kronor och idag omsätter de runt

Se avsnitt »

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »
Lexington Kristina Lindhe

Lexington, Kristina Lindhe

I detta avsnitt träffar vi Kristina Lindhe, som tillsammans med sina partners grundande Lexington Company 1997. Under två decennier byggde hon upp ett globalt varumärke med rötter i New England-stilen. I detta avsnitt så

Se avsnitt »

Christoffer Rutgersson, Qliro

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som förser e-handelsföretag med olika betallösningar. Christoffer kom in i bolaget när det tyngdes av stora förluster, vilket han tillsammans med sitt team, på

Se avsnitt »
martina sahl eldstickan

Eldstickan, Martina Sahl

Framgång utan en brinnande strategi   I detta avsnitt träffar vi Martina Sahl från företaget Eldstickan. Detta är ett bolag som säljer inredningsprodukter kopplat till eld och brandsäkerhet. Martina är en person som kör

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!