E-commerce Manager
Referens
#GrowWithNature
LRF Media är ett företag som befinner sig i en spännande tillväxtfas och med målet att dubbla omsättningen. Ett steg mot att nå det målet var att anställa en E-Commerce Manager för ett av sina varumärken, Landshopping.
Vi på E-commerce Recruit fick uppdraget att hitta personen med stor passion för e-handel och som skulle ha försäljning- och intäktsansvar för marknadsplatsen Landshopping.se. Rollen innebar även fokus på att utveckla siten för maximerad användarvänlighet, både utifrån konsumentperspektiv och för marknadsplatsens externa säljare.
Arbetsprocessen via E-commerce Recruit
Alla våra processer innehåller olika delar vars proportion skiljer sig åt för tjänst till tjänst. Det gemensamma för de flesta tjänsterna är att en majoritet av slutkandidaterna kommer från vårt enorma nätverk av e-handelskompetenser.
När uppdraget att hitta en E-commerce Manager landar på vårt bord börjar processen med att vi gör en djupdykning i vårt interna nätverk. Med ett av Sveriges största nätverk av e-handelskompetenser så är det här vi ofta hittar några av de allra bästa kandidaterna.
Vid den här typen av tillsättningar är det även värdefullt att gå ut med en annons och information i olika kanaler. Syftet med detta är tvådelat; att säkerställa att man når ut till alla de kandidater som vill arbeta på företaget och för att stärka företagets varumärke med hjälp av employer branding. I denna process arbetade vi mycket med sociala medier där vi har en bred men relevant målgrupp inom digitalt.
För att nå ut maximalt och verkligen fånga alla jobbsökande går vi även ut med traditionella annonser. Ibland nyttjar vi även traditionella plattformar men primärt använder vi oss av våra egna jobbannonskanaler såsom Ehandel.se och Dagens Analys.
På toppen av allt annat lägger vi alltid in search / headhunting i alla våra processer och tar aktivt kontakt med de kandidater som inte aktiv söker jobb – men som vi tror är lämpade för tjänsten.
När vi väl byggt upp ett brett urval av intressanta kompetenser till tjänsten sätter vi igång med det mer traditionella rekryteringsarbetet. För denna tjänst krävdes kunskap och förståelse kring marknadsplatser. För att på bästa sätt kunna utvärdera denna kompetens så hanterades tjänsten av Zophia Karlsson med flera års erfarenhet från en av Nordens största marknadsplats.
Låt oss hjälpa ditt företag också!
#GrowWithPassion
Qamyar Ghomi / LRF
"Jag tycker att processen med e-commerce recruit har varit väldigt smidig. Jag kände redan från start att de snabbt förstod vad jag hade tänkt mig och hade redan efter ett par veckor fått en presentation av första urvalet. Detta var första gången jag varit med om att man hittat så rätt med kvalificerade kandidater redan från start och att vi sedan utifrån detta starka urval kunde anställa."
Om LRF Media
LRF Media är mediehuset som förstår potentialen i det gröna näringslivet. Med journalistik och innovation står de upp för ett hållbart land – med varumärken som Land, Landshopping.se, ATL, Lantmannen, samt dotterbolag som Ehandel.se, Brath, Brid och Skira. De skapar innehåll som engagerar och tjänster som gör nytta. LRF Media är ett nav för innovation och nya affärsmöjligheter. Tillsammans driver de idéer som får landet att växa. Deras ambition är att med stort kunnande och bred kompetens fortsätta att leverera nya produkter av hög kvalitet åt det gröna näringslivet.