CPO (Chief Product Officer)

Referens

#GrowWithMarketplace

CDON är Nordens största marknadsplats och ett av Sveriges mest välkända e-handelsbolag. De har ständigt haft utveckling och tillväxt i fokus och har gått från att sälja CD-skivor till att idag sälja allt från sport och mode till elektronik och livsmedel.

Vi på E-commerce Recruit fick uppdraget att hitta en person med lång erfarenhet av digitalisering, teknikutveckling, kundnöjdhet och personalledning. Personen skulle också bli en del av ledningsgruppen på CDON.

För att lyckas i rollen bedömde vi att personen behövde en bred kompetens inom både IT och E-handel, samtidigt som personen behövde förstå vad som skapar nöjda kunder. För att lyckadas behövde personen ha en vana i att arbeta datadrivet och kunna ta beslut där kunden är central i utvecklingen. 

Arbetsprocessen via E-commerce Recruit

Detta uppdrag var ett rent Headhunting-uppdrag. Ingen officiell annons lades ut utan tjänsten tillsattes efter en djupdykning i vårt enorma nätverk av e-handelskompetenser samt efter traditionellt headhuntingarbete.

När uppdraget att hitta en CPO landade på vårt bord börjar processen med att vi gör en djupdykning i vårt interna nätverk. Med ett av Sveriges största nätverk av e-handelskompetenser så är det här vi ofta hittar många av de allra bästa kandidaterna.

Vid den här typen av tillsättningar där ingen officiell arbetsannons publiceras fungerar Sociala Medier som en “outreach” till vårt egna nätverk. Personer som följer oss och har en viss kompetens uppmanas att kontakta oss.

Vid tjänster på ledningsnivå, likt denna, krävs headhunting i dess traditionella betydelse för att garantera att hela marknaden scannas av. Detta görs genom uppsökande kontakt med kandidater som uppfyller kravprofilen, där rollen då presenteras. Vid intresse får kandidaten möjlighet att träffa företaget.

Vid tillsättningar av högre tjänster är det viktigt att dialoger i alla led genomförs med hög kvalité och med hög kompetens inom både rekrytering och e-handel. Detta för att kunna säkra kompetensen under intervjuer och vid referenstagning. Denna tjänst hanterades av Sanny Malmberg som är Senior rekryterare med mer än 10 års erfarenhet av tillsättning av olika e-handelskompetenser.

CDONs nya CPO (Chief Product Officer)

Rasmus Jung Demse rekryterades till tjänsten Chief Product Officer på CDON, redo att ansvara för en bred roll som spänner sig alltifrån kundupplevelse till hur bolaget driver och utvecklar våra plattformar, både från ett handlar- och slutkundsperspektiv. Rasmus tar även en plats i CDONs ledningsgrupp.

Rasmus headhuntades till den nya rollen som CPO på CDON. Han har en lång erfarenhet av affärsutveckling inom digital handel från bolag som exempelvis Resurs Bank, Phonera, Altran och Lokaldelen. 

Jag har genom min karriär alltid befunnit mig mittemellan teknik och affär och har byggt upp en bra förståelse för båda delarna. Det är jag övertygad om är en framgångsfaktor i en så pass komplex roll som en CPO faktiskt har. Det är viktigt att fungera som kittet i en organisation och hjälpa bolaget att ta bra, välgrundade beslut – som har sin bas i både teknik och affär. Detta tillsammans med att jag brinner för kundupplevelsen och tror starkt på att man genom att sätta kunden i centrum skapar produkter som levererar värde till, i vårt fall, både slutkunder, handlar och bolag.” säger Rasmus Jung Demse.

Låt oss hjälpa ditt företag också!

 #GrowWithPassion

Rasmus Jung Demse

"Hela dialogen med E-commerce Recruit genomsyrades av professionalitet.”

kristoffer-bakgrund-cdon

Om CDON

CDON är Nordens största marknadsplats! När de började sin resa var CD-skivan i fokus. Idag finner du på CDON ett ständigt växande utbud inom sport, mode, media, elektronik, livsmedel och mycket mer. Deras ambition är att förse sina besökare med allt du vill ha till de bästa priserna. 

Är du nyfiken på att höra mer om CDON så lyssna gärna på intervjun med CDONs CEO, Kristoffer Väliharju. Avsnittet hittar du  där poddar finns att ladda ner.