Porträtt:
Omid Ghanbari

Årets Digitala marknadsförare 2022

Omid vann priset som Årets Digitala Marknadsstjärna i E-star Awards 2022. Vinsten fick honom att känna enorm GLÄDJE över att det finns så många underbara människor runtomkring dem som uppskattar det hårda arbete som han och teamet på Matspar.se har åstadkommit tillsammans.  

Motivering, Årets Digitala Marknadsstjärna 2022:

Omid har under året haft en stark vilja att förändra en bransch (dagligvaruhandeln) som arbetat på samma sätt i snart mer än 100 år. Han hittar gärna vägar för att kombinera det traditionella med effektiva digitala vägar. Han har även ett enormt tålamod och jävlar anamma som ligger bakom Matspar´s framgångar med Omid som VD och grundare. Med sitt bolag har han lyckats skapa en oberoende marknadstjänst som flyttat makten från butik till konsument genom att transparent exponera pris, sortiment och leveransvillkor på ett jämförbart sätt.

Min bakgrund

Omid är 41 år, flyttade till Sverige från Iran som treåring då mina föräldrar ville ge oss barn en möjlighet till frihet i ett land där alla människor har samma värde. För mig var det en självklarhet att ta tillvara på de möjligheter som Sverige erbjuder när det gäller utbildning vilket ledde till universitetsstudier som banade vägen till min första anställning inom finans för ca 15 år sedan.  

Som person är jag en energisk, optimist och visionär som älskar att omge mig av människor som är smartare än mig själv. Under 2015 var jag med & grundade jämförelsetjänsten Matspar.se där vi ville ge det svenska folket möjligheten till full transparens inom matsektorn vilket historiskt sett aldrig varit möjligt. 

omid-pris-staende2

Vad är roligt med ditt jobb?

Det som jag älskar med mitt jobb är de ständiga utmaningar som vi står inför varje dag. Att få möjligheten att utmana gamla affärsmodeller och vara med och skapa ett nytt blueprint tillsammans med våra kunder och användare är ärofyllt. Sedan har jag den stora äran att få arbeta ihop med ett extremt kompetent team som gör att man verkligen ser fram emot att arbetsdagen ska börja. 

Den bransch som vi befinner oss har några få extremt stora spelare där vi är en underdog som vill disrupta en bransch som arbetat på samma sätt i allt för många år. Att vara med och forma den nya framtiden är det som driver oss framåt.

En dag på jobbet...

En vanlig dag för mig är oftast lik många andra entreprenörers, med andra ord är ingen dag den andra lik. 

Det börjar med att jag går upp runt 6.30 på morgonen och förbereder ungarna för skolan, nyhetsmorgon i bakgrunden för att hålla sig uppdaterad över viktiga händelser. Efter skollämning blir det oftast att jag går förbi kontoret, där jag inleder med ca 15-20 minuters egenutveckling genom att läsa en bok, just nu “The art of reading minds”. Sen är det möten och events som varvas med mail, admin och operativt arbete.   

Vilka råd skulle du ge till någon som vill lyckas / göra karriär inom marknadsföring?

Utforma en tydlig strategi i dina uppdrag. Anledningen är att undvika att man lägger tid och pengar på något som inte ger önskvärt resultat. Sätt därför tidigt upp tydliga success-faktorer så fel KPI:er inte tar över i utvärderingen av en kampanj.

Se till att få en 360-vy över företagets digitala synlighet och närvaro. Med det menar jag att man måste benchmarka mot konkurrenterna. Vilka har mest engagemang och följare på sociala medier, vad gör de som ni inte gör och vad är det som gör att användarna väljer dem framför er. Plattformarnas verktyg ger otroliga insikter över vilka förväntningar användarna har. När det gäller Google är det lätt att drunkna. Definiera de viktigaste sökord och jämför gärna vilka positioner du har jämfört med dina närmaste konkurrenter för att inte ödsla tid på onödiga termer som inte ger tillräckligt med ROI. 

Se till att alltid testa. Inspireras gärna av andra men det som funkar för en aktör behöver inte fungera för en annan. Resultat får du endast genom att testa dig framåt, så utvärdera varför vissa aktiviteter fungerade bra eller mindre bra för att ge dig möjligheten att gå tillbaka, anpassa och testa på nytt.

Till slut, håll dig uppdaterad.

Tro på dig själv!

”Tro på dig själv och var alltid öppen för att kunna utvecklas oavsett hur många år du arbetet in din yrkesroll. Se alltid till att omge dig själv med människor som vill vara med och utveckla dig till en bättre version av dig själv. Något som jag alltid försökt eftersträva när jag var anställd är att välja min chef istället för att låta chefen välja mig.

OM MATSPAR

Matspar.se grundades för att det har saknats bra prisjämförelsetjänster för mat, något som vi själva ville ha. Den enda jämförelsen på marknaden har varit PRO:s prisundersökning som jämför samma varor en gång om året; vi ser till att du kan jämföra matbutikernas priser dagligen. Det hjälper dig hitta din mat till ett bättre pris och skapa en transparens som totalt saknats i dagligvaruhandeln.

matspar

Kontakta oss

Erfarna rekryterare, erfarna inom e-handel - vi hjälper dig att hitta rätt

Telefon: 010 - 199 35 50
E-post: info@ecommercerecruit.se
Adress: Lilla Torg 4, Malmö
Adress: Kungsgatan 37, Stockholm