Porträtt:
Jorge Castro

Motivering, Årets Digitala Marknadsstjärna 2021:
Growth guru som förtjänar en klapp på axeln efter att ha satt ABS Wheels på kartan. Jorge var en mycket värdefull anställd som lyckades göra magi av bolaget genom att kostnadseffektivt driva över 250 000 besökare till butiken varje månad. Otroligt glad och go kille som kämpar hårt. Han har inga problem med att lära andra och ställer ofta upp och hjälper andra med digital marknadsföring. Jorge är en sann marknadsstjärna. Idag driver Jorge egen Growth Hacking byrå.
Min bakgrund
Jag har jobbat med marknadsföring i över 10 år, allt startade med mitt första bolag som sedan ledde till jobbet som marknadschef på startupen ABS Wheels. Under mina sex år som marknadschef gick e-handeln i stort sett från 0 till 100. Under 2021 valde jag att starta eget, jag kände att det var dags så jag tog mitt pick och pack och startade Growth Marketing.
Mina erfarenheter inom digital marknadsföring hade lett till att jag korats till en av Sveriges 101 supertalanger av veckans affärer, året efter blir jag Jury för svenska SEO priset där landets bästa inom SEO hamnar. På toppen av isberget så blev jag nu årets digitala marknadsförare, jag kan inte vara gladare än vad jag är.

Vad är roligt med ditt jobb?
”Det är fantastiskt roligt att träffa alla kunder. Jag har specialiserat mig på ehandel och stora bolag. I min portfölj finns allt från Handelsbanken till den mindre ehandlaren som omsätter 25 miljoner. Det jag tycker är roligast med mitt jobb är att det ändras konstant. Alla kunder är ju olika och branscherna skiljer sig avsevärt med bla konkurrenter, Growth hacking och SEO. ”
En dag på jobbet...
Jag vaknar 05:45 och duschar en kvart sedan tar jag fram datorn och sätter på kaffe. Väl på plats i köket ser jag till att göra en go macka för att sedan läsa searchengineland, ehandel.se, market och Resumé. Från 07:00 till 07:30 svarar jag på mejl. Klockan 08:00 börjar dagen och det kan vara allt från möten, konsultationer, SEO hands on, Growth, PR, Some etc. Klockan 19:00 stänger jag för dagen och då umgås jag med familjen. Så ser de ut måndag till lördag. Söndagar är jag helt ledig.
Vilka råd skulle du vilja ge till någon som vill lyckas inom e-handel?
Börja jobba med varumärket på alla fronter och då menar jag inte att du ska börja posta inlägg på Facebook för det kommer inte att ge något om du inte använder rätt hacks.
Börja för guds skull med SEO, det finns ingenting viktigare idag! Vill du lyckas så måste du jobba med personer som du känner rätt connection till. Du bör kunna förlita dig blint på att dina konsulter inom SEO, Paid eller Some är transparanta och vet vad dom snackar om. Du som företagsägare bör ha stora krav och vara närvarande i arbetet.
Men det bästa tipset är att sätta igång growth hacking mentaliteten på bolaget, alla ska jobba mot samma north star metric.
Och please, våga vara lite disruptive annars är du lika tråkig som dina konkurrenter.
Sist men inte minst, lyssna på poddavsnitten jag medverkat i, där finns bra tips.
OM ABS WHEELS
Är du nyfiken på att höra mer om Jorges resa med ABS Wheels?
Lyssna då på podcasten E-commerce Success där vi intervjuar honom och hans tidigare chef Andie Lahdo. ABS Wheels är ett företag som framgångsrikt säljer fälgar och däck på nätet, där Jorge har genomfört en otrolig marknadsföringsprestation.
