Porträtt:
David Bustos
David vann priset som Årets E-commerce Manager i E-star Awards 2022. Om vinsten säger han att det är otroligt häftigt och positivt för Folksam som varumärke, som arbetsgivare men även som företag inom försäkrings- och sparandebranschen att vårt arbete uppmärksammas och får synas i dessa fina digitala e-handelssammanhang.
På ett personligt plan är det en enorm glädje, stolthet och ett kvitto på ett bra arbete att vinna detta ärofyllda pris.
Motivering, Årets E-commerce Manager 2022:
David är en enormt engagerad, kompetent, rolig och empatisk person som genom kreativa ideér och innovation har drivit och tagit Folksams digitala kundupplevelse och digitala försäljning till en helt annan nivå under de två år han arbetat på bolaget. En otrolig digital förflyttning och transformation inom en traditionell, ej snabbrörlig och ”tråkig” bransch (Försäkringar) som ligger långt efter när det gäller onlinenärvaro. Den digitala försäljningen har ökat enormt och redovisat både all time high och rekordresultat, tack vare bland annat alla genomförda förbättringar inom områdena att attrahera, utveckla och behålla kunder, spetskompetens inom SEO/SEM, konverteringsoptimering (CRO) och webbanalys. Dessutom rekord i webbtrafiksvolym och trafikanskaffning samt förbättrad och rekordhög konverteringsgrad.
Min bakgrund
Med en akademisk dubbelexamen inom Data- och systemingenjör från Kungliga Tekniska högskolan samt Internationell marknadsföring på Mälardalens Universitet och uppvuxen på spanska solkusten under mina första år observerande jag mina släktingar inom serviceinriktade hotell- och restaurangbranschen med mycket gäst- och kundkontakt. Det blev naturligt för mig att i mitt yrkesliv sedan kombinera all denna bakgrund och specialistkunskap och arbeta drivet och passionerat inom webb/e-handel, kommersiell/försäljning samt analys, med digitalt DNA senaste 15+ åren.
Mina första tio år inom just rese- och turistbranschen på VisitSweden och sen TUI som Onlineförsäljningschef. Därefter flera år inom TV- och mediabranschen på TV4 och C More där jag arbetade med att utveckla våra streamingappar TV4 Play och C More, både från affärs- och produktutvecklingssidan. Senaste åren har jag arbetat på Folksam med fokus på vår transformation och förflyttning inom digital försäljning och förbättring samt optimering av kund- och användarupplevelsen på Folksam.se.
Vad är roligt med ditt jobb?
”Arbetar du inte inom e-handel idag men är nyfiken på det t.ex. som E-Commerce manager – tveka inte en sekund att ta steget! Det är oroligt roligt och utvecklande där det löpande händer spännande saker att försöka hänga med i och förhålla sig till. Fortsatt en framtidsbransch som det skriks efter kompetenta och engagerade medarbetare.”
En dag på jobbet...
Alla arbetsdagar är positivt väldigt varierande, med både mycket strategiskt som operativt arbete. Samt allt det roliga och utvecklande med att leda och coacha alla duktiga kollegor på min avdelningen Optimering och Analys inom Försäljning och Kundupplevelse som jag är chef för. Min morgon börjar alltid med att jag kollar kalendern för att se vilka möten jag har för att mentalt bättre kunna förbereda mig och planerar dagen. Därefter lyssnar jag gärna på diverse poddar i öronen på vägen till kontoret. Väl på plats scrollar jag igenom LinkedInflödet , har koll på omvärldsbevakning samt läser artiklar och nyheter inom branschmedia, start ups, digital marknadsföring, kommunikation och e-handel etc.
Utgångspunkten i arbetet är förenklat hur vi ska förbättra, optimera, vara mer relevanta och öka trafikanskaffningen och besökstrafiken, höja konverteringsgraden och digitala försäljningen samt lojaliteten/kundlivscykeln. Detta också genom en sammanhållen kundupplevelse genom alla våra olika säljkanaler. Folksam har även en stor kunnig bemannad kundservice- och försäljningsorganisation där kanalerna ska samspela och komplettera varandra på bästa sätt.
Vanliga aktuella arbetsuppgifter är till exempel att ha koll och diskutera Googles senaste core update med tillhörande effekte och utfall för oss och vilka åtgärder vi ska vidta, gå igenom och optimera vårt SEM-konto med mediebyrån, följa upp konverteringsgrader och försäljningsresultat för våra olika produkter och agera på avvikande utfall, gå igenom CRO-utvärderingar och webbanalys för att t.ex. kunna planera nästkommande A/B-tester vi vill genomföra. Andra delar kan vara att tillsammans med UX-arna gå igenom en protyp eller designskiss på ett förbättrat tecknar- och köpflöde som vi vill användartesta. Andra delar kan vara affärs- och produktutveckling för att se över och anpassa en produkts paketering och presentation ut mot kund, för att nämna lite av allt roligt som kan hända en arbetsdag.
Vilka råd skulle du ge till någon som vill lyckas / göra karriär som E-Commerce Manager?
Fokus på och utgå från användaren som alltid ska vara i centrum! Identifiera problemen och behoven, förstå besökaren och optimera löpande utifrån det. Ha koll på siffrorna och dina kunder. Data is king!
Erfarenhetsmässigt är det en stor resa och utmaning för många företag att från beslut tagna med magkänsla (inifrånperspektivet pga uppsättning av systemberoenden, processer eller organisation) och gå mot ett utifrånperspektiv när man tar beslut och arbeta data- och användarinsiktsdrivet.
Gå från ord till handling dvs actions så att inte bra idéer slutar som pappers- eller PPT-presentationer som aldrig kommer ut live och ger och skapar kundvärde.
Arbeta tvärfunktionellt, bygg relationer över avdelnings- och organisationsgränser. Arbeta hypotesdrivet och våga experimentera t.ex. genom A/B-testning. Utgå gärna från build-measure-learn-loopen.
OM FOLKSAM
Folksam omfattar de två moderföretagen Folksam Liv (Folksam ömsesidig livförsäkring) och Folksam Sak (Folksam ömsesidig sakförsäkring) med dotterföretag. Deras mål är att de ska ha försäkrings- och pensionssparandebranschens mest nöjda kunder.