Våra kunder ber oss ofta om hjälp när de ska anställa en COO eller CEO. En COO är en ledande befattningshavare som har till uppgift att övervaka de dagliga administrativa och operativa funktionerna i ett företag. En COO rapporterar direkt till CEO och i vissa företag kallar man därför rollen COO som “vice verkställande direktör” eller “chefsoperatör”. En CEO är den högsta ledningen i ett företag, vars huvudsakliga ansvar innebär att fatta större företagsbeslut, hantera den övergripande verksamheten och resurserna i ett företag. En CEO fungerar som huvudpunkt för kommunikationen mellan styrelsen och företagets verksamhet och att vara företagets offentliga ansikte. En CEO väljs av styrelsen och dess aktieägare. Båda rollerna varierar en hel del beroende på företagets storlek, kultur och hur företaget är uppbyggt.
Vi får ofta frågan om att hjälpa till att hitta rätt person för rollen till följd av vår långa erfarenhet och våra tidigare resultat av att framgångsrikt hjälpa kunder att hitta kompetens inom området marknadsföring. I vårt arbete utgår vi från helheten – dvs hur ser er verksamhet ut, hur planerar ni er framtida organisation, vad har fungerat historiskt och vilken profil kommer hjälpa er att nå era förväntade resultat.