Hej,

Jag är Mikael Blom

CMO

01

CMO (Chief marketing officer)

Våra kunder ber oss ofta om hjälp när de ska anställa en CMO. En CMO, även kallad Marketing Director har huvudansvaret för alla marknadsaktiviteter på ett företag och medarbetarna rapporterar direkt till CMO. I stora drag innebär rollen att öka försäljningen genom att utveckla en omfattande årlig marknadsplan som ska göra företaget lönsamt samt konkurrenskraftigt på marknaden. Detta kan gälla områden som reklam, annonsering, försäljning, affärsutveckling, PR, produktutveckling etc. beroende på hur stort företaget är.

Vi får ofta frågan om att hjälpa till att hitta rätt person för rollen till följd av vår långa erfarenhet och våra tidigare resultat av att framgångsrikt hjälpa kunder att hitta kompetens inom området marknadsföring. I vårt arbete utgår vi från helheten – dvs hur ser er verksamhet ut, hur planerar ni er framtida organisation, vad har fungerat historiskt och vilken profil kommer hjälpa er att nå era förväntade resultat.

02

Vad gör en CMO?

En CMO har många viktiga uppgifter och ansvarar för flera olika områden. Här nedan listas 7 av dem.

  • Analyserar regelbundet företagets marknadsstrategi och kommer med förslag på förbättringar
  • Skapar den årliga marknadsplanen och ser till att den följs
  • Bestämmer KPI:er för marknadsavdelningen och följer upp dem kontinuerligt
  • Använder data för att skapa starka och välgrundade rapporter och tar sedan beslut utifrån dem
  • Håller koll på marknadsbudgeten
  • Håller sig uppdaterad på de senaste trenderna och teknologierna
  • Planerar, designar och verkställer kampanjer

03

Ska du anställa en CMO?

Ska du utöka din verksamhet eller ersätta en tidigare CMO? Då är det bra att säkerställa några viktiga punkter innan.
  • Först och främst behöver en CMO ha en lång erfarenhet inom marknadsföring och ha en högre utbildning inom området för att lyckas i rollen. Att vara väl insatt i relevanta CRM/SEO – program som t.ex. Google Analytics och Google Ads bör vara en självklarhet.
  • En CMO behöver vara en duktig ledare som ser till att arbetet fungerar effektivt i samtliga team samt att kunna inspirera till att göra ett bra arbete. Detta för att marknadsmålen ska kunna uppnås på längre sikt.
  • Viktiga egenskaper som att vara kreativ och ha en hög analytisk förmåga är krav för yrkesrollen. Rollen kräver att man ständigt ska kunna leverera nya kreativa idéer och dessutom vara den som fattar besluten i slutändan. I rollen måste personen kunna analysera stora datavolymer, dra snabba slutsatser utifrån det för att sedan kunna ta avgörande beslut.
  • Att en CMO är starkt kundorienterad är viktigt eftersom personen behöver tänka utifrån kundens perspektiv i stort sett alla delar av arbetet.
  • För att lyckas i rollen krävs det att en CMO är innovativ i sitt tankesätt och ha ett naturligt tänk kring affärsutveckling. Att ha ett nytänkande, komma på nya idéer, ta in nya plattformar för teknologi och nya verktyg som hjälper företaget framåt i utvecklingen är centrala delar i arbetet.

04

Intervjufrågor till en CMO?

  1. Vad hoppas du uppnå i din roll hos oss?
  2. Hur skulle du beskriva din ledarskapsstil?
  3. Vilka tre bedrifter skulle du beskriva som mest framgångsrika?
  4. Hur ser du på branschen och dess utveckling?
  5. Hur ser du att vårt företag kommer att förändras under de kommande två åren och vad ser du dig göra för att åstadkomma denna förändring?
  6. Hur skulle du bygga din ledningsgrupp och vilken roll skulle de olika deltagarna ha i att implementera din strategi?
  7. Vilka större hot / möjligheter ser du i framtiden för vår verksamhet och hur planerar du att hantera dem?
  8. Vilken annan CMO ser du upp till och varför?
  9. Vad i din karriär har varit viktigast för att forma dig som person?
  10. Kan du beskriva några av de strategier du implementerat på andra företag och vilken påverkan de haft?
  11. Hur förbereder du dig själv inför en större bransch- eller företagsförändring? Kan du ge exempel?
  12. Om du skulle få jobbet – kan du beskriva dina första 90 dagar?
  13. Vad värderar du högst i en företagskultur?
  14. Hur skulle du definiera framgång i din yrkesroll som CMO?

05

Varför bör du ta hjälp när du ska anställa en CMO?

Det är lätt att tänka att man kan göra det själv. Många gånger är det dock bättre att ta hjälp vid rekrytering av en ny medarbetare. Några fördelar är att man får en ”second opinion” på potentiella kandidater. Man får även en strategisk genomlysning av organisationen och hjälp att från ett externt perspektiv se hur rollen vid en nyanställning bör utformas på bästa sätt för att klara av framtida behov. Glöm inte att ett rekryteringsföretag med specialistkompetens inom e-handel inte gör annat än att prata med e-handlare och e-handelspersoner – vilket ger oss en enorm kunskap.

Kontakta oss

Vill du ha hjälp med att rekrytera en CMO? Kontakta oss för offert!

Vi har Sveriges största nätverk av e-handelskompetenser. 

E-post: 
sanny@ecommercerecruit.se

Telefon:
072 – 600 64 22