Social Selling – bygg förtroende online för framtida försäljning

Social Selling är ett fenomen som tagit fart de senaste året. Säljformen är inte endast användbar av e-handlare, utan även av er som vill sälja tjänster genom de nya digitala plattformarna.

Vad är Social Selling?

Social Selling handlar till stor del om att använda sociala medier för att bygga varumärke och relationer. Detta kan göras både i företagets namn samt direkt av de anställda, i eget namn. Om en eller flera personer gör det i företagets namn och på företagets konto så bygger man en trovärdighet i varumärket. Fördelen med att istället låta alla i företaget använda sig av Social Selling, i eget namn, är att det gör så att alla på företaget blir delaktiga i försäljnings- och marknadsarbetet. Andra fördelar är att kunder/köpare ofta litar mer på människor än på företag. En personlig avsändare kan därför vara mer slagkraftig.

Vilka fördelar finns det med Social Selling? 

  • Social Selling engagerar och hittar potentiella kunder åt dig.
  • Social Selling driver trafik till din webbsajt eller butik så att du på sikt kan sälja mer.
  • På sikt stärks ditt varumärke, vilket gör att det blir lättare att få nya kunder och att öka konverteringen. Enligt Forrester Research är 57% av kundresan redan gjord innan en säljare är involverad.
  • Du får en ökad spridning av företagets innehåll, vilket ger en kostnadseffektiv marknadsföring med mycket synlighet för pengarna.
  • Mer trafik och mer dialog med kunder/köpare ger en ökad kundinsikt som kan vässa erbjudandet ännu mer. Dialog gör även att du kan styra debatten och få den att handla om dina styrkor.
  • Social Selling leder också till att företaget och medarbetarna upplevs som mer kunniga och pålästa inom sitt område.

Vad är Social Selling inte? 

Begreppet missförstås ofta och många tror att det handlar om att sälja. Social Selling är motsatsen. Du hjälper folk, du tipsar folk, du ger råd och du visar upp din expertis – utan att sälja. Social Selling innebär att man långsiktigt bygger upp ett förtroendekapital för att köparen, den dagen de behöver din tjänst, ska kontakta dig för att de vet att är bäst inom ett visst område.

Hur lyckas du med Social Selling? 

Ska du lyckas med Social Selling är det viktigt att du tar dig tid och sätter en plan för hur du ska arbeta med det. Metoden bygger på ett långsiktigt arbete för att bygga förtroende. Enstaka punktinsatser kommer inte att ge dig något.

Innan du sätter igång ska du säkerställa att din profil är uppdaterad. Både företagssidan och din personliga sida på den sociala media kanal du använder ska anpassas så att de hittas vid ”rätt” sökningar. Dela löpande med dig av din kunskap och skapa engagemang.

Avsätt en tid varje dag för att arbeta med din strategi. Du behöver inte lägga jättemycket tid på Social Selling, men gärna en halvtimme om dagen. Lägg exempelvis en kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen för att svara på diskussioner i olika forum. Åker du kommunalt så har du där säkerligen lite tid att slå ihjäl. Om du ska lyckas med Social Selling så handlar det främst inte om hur mycket tid du lägger – det handlar om att du ska lägga någon tid hela tiden.

Populära kanaler för Social Selling

Vilka kanaler du använder styrs främst av var din målgrupp finns. Tre av de mest populära sociala kanalerna att använda för Social Selling är LinkedIn, Facebook och Twitter.

Exempel på Social Selling aktiviteter 

Att komma igång med Social Selling är inte svårt. Det kräver dock att man har en tydlig plan och att man arbetar kontinuerligt med det. Några exempel på aktiviteter kan vara:

  • Var delaktig i grupper på exempelvis LinkedIn eller Facebook. Vägled folk och ge råd, utan att sälja. Du bygger förtroende inför framtida försäljning.
  • Använd de olika kanalernas avancerade sökfunktion för att hitta grupper eller personer du är intresserad av att följa och nätverka med.
  • Uppmärksamma människors födelsedagar, årsdagar på jobbet, jobbskifte med en personlig hälsning.
  • Skriv gästinlägg åt bloggare eller fackmedia. Alla letar innehåll och ett gästinlägg kan ge både dig och publicisten ökad trovärdighet.
  • Har du haft en dialog på exempelvis LinkedIn eller ett möte med en person IRL, så lägg till dem som kontakt. Skriv ett personligt meddelande så ökar sannolikheten att de accepterar. Väl i det gemensamma nätverket, är du än mer lätthittad vid potentiell affär.
  • Dela relevant innehåll. Du behöver inte alltid vara den som skrivit materialet. Det kan räcka med att du delar det för att ge känslan av att du är uppdaterad.
  • Använd ditt nätverk för att bli presenterad. Genom att någon annons introducerar dig så är det betydligt mer sannolikt att ditt meddelande blir besvarat.

Hoppas du hittade många användbara tips i denna artikel som kan boosta din sociala närvaro. Vi ser fram emot att se dina inlägg allt oftare 🙂

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn