E-commerce Manager

Referens

#GrowWithView

Nordiska Fönster grundades i Ängelholm 2010 som återförsäljare av andra varumärken. De såg snabbt behovet av förbättringar i branschen och började att utvecklade produkter i egen regi för att kunna möta kundernas behov. Idag är Nordiska Fönster en stor aktör på marknaden med en innovativ E-handel som vågar sticka ut näsan på en konservativ marknad.

Vi på E-commerce Recruit fick uppdraget att hitta en person som kan ha det övergripande ansvaret för bolagets e-handel och konsekvent arbeta för att förbättra kundnyttan. Rollen innebar ett stort fokus på SEM och SEO, samt löpande affärsutveckling. 

Arbetsprocessen via E-commerce Recruit

Alla våra processer innehåller olika delar vars proportion skiljer sig åt för tjänst till tjänst. Det gemensamma för de flesta tjänsterna är att en majoritet av slutkandidaterna kommer från vårt enorma nätverk av e-handelskompetenser.

När uppdraget att hitta en E-commerce Manager landar på vårt bord börjar processen med att vi gör en djupdykning i vårt interna nätverk. Med ett av Sveriges största nätverk av e-handelskompetenser så är det här vi ofta hittar några av de allra bästa kandidaterna.

Vid den här typen av tillsättningar är det även värdefullt att gå ut med en annons och information i olika kanaler. Syftet med detta är tvådelat; att säkerställa att man når ut till alla de kandidater som vill arbeta på företaget och för att stärka företagets varumärke med hjälp av employer branding. I denna process arbetade vi mycket med sociala medier där vi har en bred men relevant målgrupp inom digitalt.

För att nå ut maximalt och verkligen fånga alla jobbsökande går vi även ut med traditionella annonser. Ibland nyttjar vi även traditionella plattformar men primärt använder vi oss av våra egna jobbannonskanaler såsom Ehandel.se och Dagens Analys.

På toppen av allt annat lägger vi alltid in search / headhunting i alla våra processer och tar aktivt kontakt med de kandidater som inte aktiv söker jobb – men som vi tror är lämpade för tjänsten.

När vi väl byggt upp ett brett urval av intressanta kompetenser till tjänsten sätter vi igång med det mer traditionella rekryteringsarbetet. För oss är det viktigt att vår egen personal har rätt kompetens för att kunna utvärdera de kandidater vi träffar. Därför har vår personal kunskap inom både e-handelsdrift och rekrytering.

E-commerce Manager på Nordiska Fönster

Fredrik Lindblom rekryterades till den tjänsten som E-commerce Manager på Nordiska Fönster. Fredrik har en gedigen erfarenhet av e-handel och trivs i roller där han får ett helhetsansvar. I rollen ser han fram emot att få vara med att växa verksamheten genom att fokusera på att utveckla e-handeln och den digitala marknadsföringen.

Om rekryteringsprocessen säger Fredrik:

Dialogen med rekryteraren (Zophia Karlsson) var bra och jag fick känslan av att hon gick in helhjärtat för sin roll och var väldigt mån om att det skulle bli en bra lösning både för mig som sökande och för Nordiska Fönster. Jag uppskattade den personliga kontakten som jag fick med uppföljning efter varje del av rekryteringsprocessen.

Låt oss hjälpa ditt företag också!

 #GrowWithPassion

Jimmy Sandberg / VD Nordiska Fönster

"Det var en snabb process och det fanns redan kandidater att presentera. I ett brett urval av kandidater rekommenderades olika personer baserat på våra behov. Det som var bra är att man gjorde en bra bakgrundkoll och att man gav en bra bild av varje kandidat före intervju."

nordiska fönster webb

Om Nordiska Fönster

I Nordiska Fönsters produktion skräddarsys varje produkt efter varje kunds unika önskemål. Med ett gediget hantverk kvalitetssäkras alla produkter så de håller hög kvalitet och finish. Vi tillverkar cirka 3000 fönster per månad och vår vision är att inget fönster ska lämna vårt lager utan att hålla extremt hög standard.

Våra fönster är 100 procent återvinningsbara och har betydligt bättre isolerförmåga vilket minskar ditt energibehov. Vi tycker det är viktigt att värna om vår miljö och jobbar ständigt för ett mer miljövänligt företagande.