facebook tracking

Svensk E-handel 2018

Alla som jobbar med e-handel är nyfikna på hur utvecklingen ser ut i branschen. Vissa är nyfikna för att de vill bekräfta sina egna farhågor, dvs få en förklaring till varför det går dåligt. För andra är det en bekräftelse på att man gör rätt, dvs att man växer mer än genomsnittet. Oavsett orsak så kan vi inte låta bli att ge er årets färskaste siffror över e-handelns utveckling just nu. 

 

Svenska E-handel

Dessa siffror som presenteras här kommer från rapporten ”svensk e-handel” som ges ut av DIBS, som nu beställt undersökningen för tolfte året i rad. Undersökningen är genomförd av YouGov och bygger på intervjuer med cirka 7 000 respondenter mellan 15-74 år från Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 2 000 av deltagarna i studien är bosatta i Sverige. Rapporten genomfördes under andra kvartalet 2018.

 

Tillväxten inom e-handel

Tittar vi på siffrorna från 2017 till 2018 så ökade svenskarnas handel på nätet med 6,2 procent. Totalt handlas det för 268 miljarder kronor. Den kategori som det spenderas mest pengar på är resor. Den största tillväxten kommer dock från varor och tjänster (108 resp 46 miljarder kronor). 

 

17% av näthandeln är tjänster

Tjänster är ett av de områden som växer snabbast under året. Till detta segment räknas medlemskap, telekom, välgörenhet och försäkringar. Parkeringsappar och läkarbesök online är tjänster som nyttjas allt flitigare. Även digitala medier och biljetter är på frammarsch. Även inom försäkringar så köps allt fler av dem på nätet. 

 

Vad handlar man på nätet

I Sverige älskar man att nyttja e-handelns alla fördelar för att shoppa enkelt och smidigt. Hela 6 av 10 svenskar köper kläder, skor och accessoarer online. Andelen som handlar livsmedel, inkl matkassar, har stigit med hela 41 procent sedan förra året. Det innebär att 30% av svenskarna nu köper mat online till en sammanlagd summa på 17,8 miljarder kronor.

 

Hur betalar kunderna

Det absolut vanligaste betalsättet är fortfarande kort. Hela 78% svarar i undersökningen att de använt kort när de genomfört ett köp online. Motsvarande siffra för faktura är 50%. Den stora uppstickaren är Swish som använts av hela 37%. Tittar vi på de yngsta så är det en ännu större del som väljer att betala med Swish, som väljs för dess enkelhet och snabbhet.

 

Om man istället för att titta på hur de betalat frågar vilket betalsätt de föredrar så är det fortfarande kort som föredras av en tredjedel av konsumenterna.  Var fjärde person föredrar faktura och endast 1 av 10 föredrar Swish som betalsätt.

 

Varför handlar man på nätet?

Att man sparar tid och att den är enkelt anges som det absolut största skälet till varför man handlar online. Hela 28% anger detta som en viktig anledning. Strax därefter på 23% anges lägre priser som anledning att handla på nätet. Lätt att jämföra produkter och priser, generösa öppettider samt större produktutbud är andra anledningar till varför många väljer att handla på nätet. 

 

Vill du läsa mer om svenskna och e-handel så kan du här läsa den fullständiga rapporten från DIBS.

Lediga jobb

Det finns inga lediga jobb som matchar dina val.
Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Alla jobb
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor