WeSports podcast

WeSports, Att bygga bolag som vinner – lärdomar från Niklas Hammar och Niklas Jarl

I detta avsnitt pratar jag med Niklas Hammar, COO och en av grundarna till WeSports, och Niklas Jarl, CCO i samma koncern.

WeSports är en sporthandelsgrupp som vuxit explosionsartat de senaste åren och idag driver över 50 bolag inom allt från cykel, löpning och outdoor till fitness, hockey och innebandy. Med varumärken som Cykelkraft, Running Expert, Pölder Sport, Tretorn och Gymstick har de blivit Nordens största specialist inom sportutrustning – och dessutom ett av de mest lönsamma bolagen i branschen.

I avsnittet får du följa med bakom kulisserna till hur de bygger sin koncern: ett ekosystem där varje bolag drivs av entreprenörer med djup passion för sin nisch, men där styrkan ligger i gemensamma avtal, data, inköpsmodeller och kunskapsdelning. De berättar om förvärvsstrategin som prioriterar team före total kontroll, om hur de strukturerar sin interna benchmark för att alla ska tävla och lära av varandra – och om varför de inte centraliserar marknadsföring, men ändå lyckas optimera den.

Dessutom får du höra deras bästa råd till den som vill bygga en framgångsrik e-handel – och varför det alltid krävs minst två personer för att lyckas.

Lyssna här eller där poddar finns:

Medverkande: Niklas Hammar & Niklas Jarl
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit / E-commerce Consulting

__

Råd för framgång

De ger i intervjun ett par råd till dig som vill starta ett framgångsrikt företag:

Hitta din nisch och håll fast vid den
– Formulera vad du kan bli bäst i världen på, och håll fast vid det över tid. Undvik att spreta.

Fokusera på befintliga kunder
– Det är dyrt att rekrytera nya kunder, så arbeta aktivt med word-of-mouth, kundnöjdhet och återköp.

Var extremt kostnadsmedveten
– Håll i varje krona. Ligg tajt på kostnadssidan, och återinvestera vinster i marknad eller affärsutveckling.

Bygg inte ensam – var minst två
– En person räcker inte till. En lyckad e-handel kräver både offensiv och defensiv kompetens – det är svårt att täcka allt själv.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Fler poddavsnitt

I varje avsnitt intervjuar vi framgångsrika grundare eller ledare av e-handelsföretag. Hör hur de alla gjort för att lyckas och inspireras av deras mot- och medgångar.

Under Your Skin, Lovisa Hahn

Under Your Skin – Oväntad framgång   I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få

Se avsnitt »
Jorge Castro SEO optimera din e-handel för 2025

Jorge Castro SEO

I detta avsnitt träffar vi SEO-gurun Jorge Castro. Avsnittet är fullspäckat med innehåll om hur du kan framtidssäkra ditt SEO-arbete, om do och don´ts när det kommer till SEO-arbete och AI samt om hur

Se avsnitt »
UX design E-handel

Anna Selander, UX för E-handel

I detta avsnitt träffar vi Anna Selander, expertkonsult inom UX och grundare av byrån Bryteux. Anna har specialiserat sig på UX-design i över fem år och har en bakgrund inom kommunikation och grafisk design.

Se avsnitt »
Juniper

Juniper, Mathilda Wibom Westerberg

E-handel med känslan från ett Boutique Hotel   I detta avsnitt träffar vi Mathilda Wibom Westerberg som driver sitt bolag Juniper på distans från upper west side på manhattan new york. Juniper säljer sängkläder

Se avsnitt »

E-handel med SmartaSaker

I detta avsnitt träffar vi Ella Stemme från företaget SmartaSaker. Bolaget började sälja via e-handel redan 2006 och omsätter idag 63 miljoner kronor. De fokuserar på att ha lösningar för allt – och säljer

Se avsnitt »
florea online

Florea, Erik Hoekstra

I detta avsnitt träffar vi Erik Hoekstra från Florea som är ett nytt och modernt trädgårdsvarumärke som vill inspirera fler till att odla genom att sälja  fröer och blomsterlökar online. Bolaget grundade Erik i

Se avsnitt »
holdit webb podcast Pontus Lindh Adam Lindh

HOLDIT, Pontus och Adam Lindh

I detta avsnitt träffar jag bröderna Pontus och Adam Lindh som varit med att bygga upp Holdit – ett företag som idag primärt säljer mobilskal. Bolaget har vuxit organiskt och lönsamt under hela deras

Se avsnitt »

Podcastvärd

Jonny Rosengren

jonny@ecommercerecruit.se

Jonny Rosengren är en entreprenör med fokus på e-handel, SEO och SEM. Han har arbetat i branschen i över tio år och har erfarenhet från både internationella företag och egna verksamheter.

Hans framgångsresa började 2008 då han parallellt med sin anställning startade ett antal sajter som publicist / bloggare. Idag har Jonnys webbsidor mer än 500 000 unika besökare varje månad.

Idag driver Jonny flera e-handelsverksamheter, publicistsajter samt är delägare och CMO på rekryteringsföretaget E-commerce Recruit.

Jonny Rosengren

Lyssna där poddar finns!